Avatar billede SteenTTT Juniormester
06. oktober 2016 - 20:33 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

sammenligne tekst i forskelling celler

Hej

Er det muligt at sammenligne tekst i forskellinge celler

f.eks
celle A1 = deco
celle A2 = asso
celle A3 = deco
celle A4 = teso

Celle D1 = forsæt 3 meter ligeud
Celle D2 = forsæt 10 meter ligeud
Celle D3 = forsæt 10 meter til venstre
Celle D4 = forsæt 3 meter til højre

Undersøg først og det er samme tekst der står i kolonne A1-A4, hvis ja, er teksten i kolonne D1-D4 så ens. hvis ikke skal de pågældende celler markeres med en farve

I ovenstående tilfælde burde teksten i D1 og D3 blive farvet, da teksten ikke er ens og A1 = A3
Avatar billede ebea Ekspert
06. oktober 2016 - 21:00 #1
Avatar billede SteenTTT Juniormester
06. oktober 2016 - 21:15 #2
Ja lige præcist. Men hvor ligger formelerne så jeg kan bruge løsning i mit excel ark?
Avatar billede ebea Ekspert
06. oktober 2016 - 21:29 #3
De er under Betinget formatering. Marker D1, og kig under betinget formatering.
Avatar billede SteenTTT Juniormester
07. oktober 2016 - 11:16 #4
Efter at have tilføjet flere tekster, virker det ikke med betinget formateret

f.eks

deco            forsæt 3 meter ligeud
asso            forsæt 10 meter ligeud
deco            forsæt 10 meter til venstre
teso            forsæt 3 meter til højre
asso            forsæt 10 meter ligeud

Her bliver alt grønt og det burde kun være deco der bliver grønt
Avatar billede ebea Ekspert
07. oktober 2016 - 11:37 #5
Prøv at indsætte denne istedet:  =TÆL.HVIS($A1:$A10;$A1:$A10)=2
Der er fjernet det ene $ tegn fra formlen.
Avatar billede SteenTTT Juniormester
07. oktober 2016 - 14:17 #6
Nej det virker ikke.

lidt mere info
jeg har 1500 linier hvor jeg skal have kontrolleret om kolonne D er ens når kolonne A er ens.

if $A1 = A1:A1500 er $D1 så = D1:D1500 (altså er de 2 fundne tekster ens)
Avatar billede ebea Ekspert
07. oktober 2016 - 16:05 #7
if $A1 = A1:A1500 er $D1 så = D1:D1500 (altså er de 2 fundne tekster ens)
Ovenstående du har skrevet, giver ikke rigtig mening!

Skal det forstås sådan, at der i de 2 kolonner, skal findes forekomster som er ens!
Og hvis der gør, hvad er det så der skal markeres, og i forhold til hvad?