Avatar billede IrisLF Juniormester
16. september 2016 - 17:07 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

(For mig) Uforklarlig Excel adfærd - HJÆLP!

Jeg har oprettet et exceldokument med 2 ark.

I Ark2 har jeg i Kolonne A  Leverandørnavne og i Kolonne B deres tilhørende Øko. Aut. Nr. (Listen er netop nu på 13 leverandører)

I Ark1 har jeg:

I Kolonne C lavet en dropdown liste med datavalidering på Leverandørnavnene fra Ark2. Denne liste er strakt til række 99 for at man kan tilføje flere leverandører til.

I kolonne D har jeg brugt

=HVIS.FEJL(INDEKS('Ark2'!B2:B99;SAMMENLIGN($C2;'Ark2'!A2:A99);1);"")

til automatisk at hente Øko. Aut. Nr. når man har valgt en leverandør i kolonne C.

Dette virker upåklageligt til de eksisterende leverandører (altså frem til Ark2'!B2:B14;) .

Men når jeg prøver at tilføje en ny leverandør med tilhørende Øko. Aut. Nr. på Ark2 og vælger denne nye leverandør i min rulleliste (Ark!) så kan den ikke vise det tilhørende Øko. Aut. Nr.

Hvorfor kan jeg ikke hente Øko. Aut. Nr. på nogen ny-tilføjede leverandører når det virker på de første 13 - og hvordan kan jeg få det til at virke?
Avatar billede excelent Ekspert
16. september 2016 - 17:46 #1
Har du oprettet definerede navne på leverandør liste og Øko liste ?

ellers gør det, og anvend så denne til at hente øko.nr

=LOPSLAG(C2;list2;2;FALSK)

list2 dækker både leverandør og øko.nr
Avatar billede IrisLF Juniormester
16. september 2016 - 18:43 #2
Jeg har nu givet kolonne A navnet Leverandører og Kolonne B navnet Oko.Aut.Nr.
Jeg har erstattet min formel med =LOPSLAG(C2;list2;2;FALSK) og resultatet er #NAVN?

Så går ud fra at jeg skal gøre noget mere med list2?
Avatar billede excelent Ekspert
16. september 2016 - 18:57 #3
ok tror vi skal lave listerne dynamiske når vi nu er i gang.
Vender straks tilbage med en vejledning
Avatar billede IrisLF Juniormester
16. september 2016 - 19:01 #4
tak :-)
Avatar billede excelent Ekspert
16. september 2016 - 19:13 #5
Slet først det/de navne du allerede har oprettet.

Start så med at oprette de 2 definerede navne

Vælg Nyt
I navne feltet skriver du Leverandør
I feltet Refererer til indsætter du denne formel :
=FORSKYDNING('Ark2'!$A$2;;;TÆLV('Ark2'!$A$2:$A$100))
klik OK

så skal det andet navn oprettes

Klik på knappen Nyt
I navne feltet skriver du Øko_nr
I feltet Refererer til indsætter du denne formel :
=FORSKYDNING('Ark2'!$A$2;;;TÆLV('Ark2'!$A$2:$A$100);2)
klik OK og Luk

Så skal celle C2 rettes (marker cellen og vælg Data/datavalidering)
Vælg Liste i feltet Tillad
Slet hvad der evt. står i feltet Kilde
Tast F3 og vælg Leverandør
Klik Ok

Indsæt denne formel i celle D2
=LOPSLAG(C2;Øko_nr;2;FALSK)
Avatar billede IrisLF Juniormester
16. september 2016 - 19:27 #6
Når jeg laver datavalideringen kommer den med en dialogboks der siger at "Kilden evalueres som en fejl" og så virker listen ikke?
Avatar billede excelent Ekspert
16. september 2016 - 19:38 #7
Test dette eks,  Er arknavne ens, er de definerede navne som i mit eks osv.

http://excel.pm/Eksperten/LeverandørValg.xlsx
Avatar billede excelent Ekspert
16. september 2016 - 19:45 #8
Ved ikke om denne linie kan give anledning til misforståelse:
Tast F3 og vælg Leverandør

skal forstås som at du skal Trykke på F3 tasten, ikke skrive F3 !!!
Avatar billede IrisLF Juniormester
16. september 2016 - 19:47 #9
Den absolut eneste forskel jeg kan se er at du også har oprettet et 3. navn:
Navn: Lev. 6
Reference:  ='Ark1'!$C$3
(men jeg kan ikke se hvordan det skulle ændre noget som helst?)
Avatar billede IrisLF Juniormester
16. september 2016 - 19:49 #10
Nej nej - valgte naturligt at trykke på F3 tasten (den henter en liste over mine oprettede navne) :-D
Avatar billede excelent Ekspert
16. september 2016 - 19:55 #11
Hvad står der i feltet Kilde under datavalidering i celle C2 ?
Avatar billede IrisLF Juniormester
16. september 2016 - 19:59 #12
Jeg startede forfra - jeg må have  misset noget for denne gang virker det 100% perfekt..

Tak! You truly are EXCELENT ;-)
Avatar billede excelent Ekspert
16. september 2016 - 20:01 #13
ok velbekom :-)