Avatar billede ulrikhjul Nybegynder
22. august 2001 - 19:00 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

Win95 --> bærbar uden cd-drev

Hej
-Jeg har lige fået en gammel bærbar pc, men der er ikke cd-drev, hvordan lægger jeg nemmest win95 ind uden cd-drev?
-Jeg har været ved at forsøge med fastlynx, men kan ikke rigtig få forbindelse mellem de 2 maskiner....hvad gør jeg galt?
-Jeg kan heller ikke kopiere det over på disketter, da cap-filerne er for store????
hjælp!
Avatar billede makse Nybegynder
22. august 2001 - 19:12 #1
Jeg har et dos program, så du kan kopiere de disketter.
Jeg kan zippe og maile det til dig.
Avatar billede makse Nybegynder
22. august 2001 - 19:15 #2
Hmm. Jeg checkede lige programmet. Og det kan desværre ikke kopiere fra en harddisk.
Avatar billede riversen Nybegynder
22. august 2001 - 19:16 #3
for at vide hvad du gør galt i fastlynx ville det være rart at vide hvad du gør?

Det lyder underligt for jeg har aldrig haft problemer med fastlynx...lige fra første gang har det kørt fint. Det skal bare køre på begge pc\'ere
Avatar billede ulrikhjul Nybegynder
22. august 2001 - 19:23 #4
-> Riversen,  Det jeg har brug for er vist en \"trin for trin\" forklaring mht. fastlynx.
-Det jeg har gjort er at jeg har installeret det på både min stationære, og på den bærbare. Så har jeg prøvet at instille det til at kopiere fra mit cd-drev på den stat. til mit C-drev på den bærbare, men de kan slet ikke \"se\" hinanden, når jeg kører splitscreen!

-> Makse....Det behøver jo ikke at være et dos-prog., for jeg har jo både cd-rom og diskette-drev på min stationære!
Avatar billede teknik Juniormester
22. august 2001 - 20:18 #5
For at bruge fastlynx skal du have et \"Null-modem\" kabel, hvor visse ledere er krydset.
Ikke at forveksle med et alm. Serielt eller parallet kabel, hvor alle ledere går \"ret igennem - altså pin1 til Pin1 osv.
-Kabelet koster 50-100kr. - Fås fx. i Telebutikken, Bilka osv.

Fastlynx fungerer bedst i DOS, hvor du så får PC\'erne til at finde hinanden ved at give de rigtige portinformationer.
Menupunktet diagnose burde kunne hjælpe dig med dette.

Hvis du har ældre netkort i begge makskiner, kan du også ofte med held indlæse IPX eller NE2000 netværksdrivere, men det er noget mere indviklet.

-men den klassiske fejl er kabelet, fordi der i beskrivelsen står et \"serielt kabel\"...

Mangler du en \"gør det selv beskrivelse af et 9-pins Null-modem kabel, så er der et link her:
http://www.pccables.com/cgi-bin/orders6.cgi?action=Showitem&id=ID507966&partno=00325&search=MODEM&rsite=www.pccables.com&rcode=

mvh :-)
Teknik
Avatar billede teknik Juniormester
22. august 2001 - 20:25 #6
...det link var ikke meget værd, men så her da ;-))  http://www.pccables.com
og vælg så \"modem cables\" og derefter 9 eller 25 pins null modem, afhængig af hvilken type stik du til seriel porte du har i dine PC\'er. (værd at lægge mærke til inden! du køber kabel)
...har aldrig prøvet med parallel porte, men det skulle også fungere...
Avatar billede sukos Juniormester
23. august 2001 - 07:39 #7
Man kan da også boote på et netkort?
Og derved få kontakt til et cd-drev?
Avatar billede blueyed1 Nybegynder
23. august 2001 - 14:13 #8
Har du husket at sætte fastlynx op til fjern kopi og ikke som lokal kopi ?. Og ja du skal have det rigtige kabel
Avatar billede sunek Nybegynder
23. august 2001 - 18:55 #9
En noget langsommelig, men dog ret enkel løsning ville være at kopiere installationen over på den bærbare ved hjælp af disketter.
Man kan jo bruge winzip eller arj til at dele filerne så de passer med 1.44 disketter.

Husk i øvrigt at vælge \"no compression\", da cab-filerne jo er pakkede i forvejen, hvorfor det blot ville tage meget meget lang tid at pakke dem, mens man næsten ikke ville få dem til at fylde mindre.
Avatar billede ulrikhjul Nybegynder
06. november 2001 - 22:56 #10
.....Tak for hjælpen, jeg fik det aldrig til at virke, men nu har jeg ikke den bærbare mere.....sååå. Jeg tror I har ret i det med det krydsede kabel.....hvis andre skulle tjekke dette spørgsmål!

:0)