Avatar billede star-reptiles Nybegynder
22. august 2001 - 16:38 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

INTEL vs AMD

Det store spørgsmål

Skal man sætte en Pentium/celeron i sin nye computer
ELLER
skal man sætte en AMD i ??

Er der fordele / ulemper ved begge ??

Min computer skal både være en stor workstation
samt en spillemaskine....

Jesper Stjerne
www.Star-Reptiles.dk
Avatar billede limemedia Nybegynder
22. august 2001 - 16:45 #1
Det du spørger om er ren religion... Som at spørge en Kristen og en Hinduist hvilken religion der er den \"rigtige\"...

Jeg er stadig Intel mand :)
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
22. august 2001 - 16:50 #2
ljweb har ret :)
ulemper ved amd = afgiver mere varme i forhold til intel
ulemper ved intel = lavere ydelse i forhold til amd ved samme clock-frekvens

der er sikkert flere fordele/ulemper, men det magter jeg ikke at finde ud af. jeg er fint tilfreds med min amd :)
Avatar billede egede Nybegynder
22. august 2001 - 16:51 #3
Til dine formål er en AMD nok bedst, men det er en endeløs diskusion...
Intel er dog så vidt jeg ved de mest stabile.
Jeg vil dog anbefale ALDRIG at købe en celeron :)
Avatar billede star-reptiles Nybegynder
22. august 2001 - 16:52 #4
Hvis man nu foreksempel sammenligner en

Pentium 4 - 1,7 Ghz
AMD Thunderbird 1,4 Ghz

Hvad kan i så sige hvis man sammenligner dem ??

Udover at Pentium er en del dyrere
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. august 2001 - 17:47 #5
Det er som at sammenligne en Bryggerhest(Pentium) med en Araber(AMD)
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. august 2001 - 17:48 #6
Bare ikke med prisen ;o)
Avatar billede bbs Nybegynder
22. august 2001 - 17:55 #7
Hvis det er Spil, så er det jo AMD processorer der er bedst.

Men er det til server-brug og noget i den stil, så skal du gå efter Intel.
Avatar billede star-reptiles Nybegynder
22. august 2001 - 18:03 #8
Hvis man nu sammenligner de ram der hører til
Pentium 4 og AMD
så er der også stor forskel
så vidt jeg kan se er DDR ram til AMD LANGT hurtigere end rammene til Pentium 4
Har jeg ret ??
Avatar billede bundgaard Nybegynder
22. august 2001 - 18:05 #9
Thunderbird har en del mere Cache i forhold til prisen end Pentium 4 har...så (ikke kun) derfor vil jeg foreslå at du køber Thunderbird...den bedste processor på markedet! :D
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2001 - 18:56 #10
Nok er pentium dyre og lidt langsomere måske en AMD i test, men hvad hjælper det når AMD så ikke kan klare opgaven, når først knokkelarbejdet kommer. Det ses gang på gang, at AMD der er prob med pc\'ere med AMD i forhold til pentium. Hvorfor mon der ikke findes ret mange servere endnu med AMD, og erhverpc fortsat laves med pentium.
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2001 - 19:00 #11
ÅÅ jo et sted har jeg set en AMD være bedre end pentium, det er i forbindelse med en hpbrænder 7100, hvor jeg på en AMD pc kan lave bedre brændinger end jeg har kunnet på min pentium maskine.
Avatar billede themulan Nybegynder
22. august 2001 - 21:03 #12
hmm... det passer sq ik helt nå folk siger at amd er mere ustabile end intel.. det r jo ik cpu\'en det kommer an på men chipset\'et.. så hvis du vælger at kører amd cpu med via chipset.. kan det værer lidt ustabil, men med amd chipset r det ligeså stabil som intel.. og det med amd server r der kommet en og kommer snart et par flere.. dual Athlon MP er i næsten alle test bedrer end P4 xeon som koster langt mere end amd... kig lige på de her links...
http://www.aceshardware.com/Spades/read.php?article_id=45000195

http://www.anandtech.com/IT/showdoc.html?i=1514

så behøver jeg vel ik at sige så meget mere??. =D
Avatar billede egede Nybegynder
22. august 2001 - 21:51 #13
AMD = generelt varmere processorer = større ustabilitet
Avatar billede bbs Nybegynder
22. august 2001 - 21:52 #14
Intel = generalt dårligere lavet = langsommere
*lol*
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. august 2001 - 21:58 #15
Intel=Rolls Royce=kører altid og man hører ikke motoren

AMD=Lamborghini=hurtig og smart
Avatar billede egede Nybegynder
22. august 2001 - 22:10 #16
egede-wannabee *gg*
Avatar billede bbs Nybegynder
22. august 2001 - 22:12 #17
AMD: Nutella-mad! Mams!
Intel: Makrel-mad! Man får sgu så dårlig eftersmag ved dem :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. august 2001 - 22:13 #18
Det emne må da snart være uddebatteret!
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2001 - 22:42 #19
Ja debatten kører, men det ændre åbenbart ikke erhverslivets syn på de 2 cpu\'er .  Ja det er desværre ofte der er konvetibilitets problemer med AMD, hele tiden et eller andet som ikke understøttes i bios, så der er nok rigtig, at dem der laver chipset til denne processor er ikke så dygtige, som dem, der laver til pentium. Eller også er AMD sværre at lave et perfekt chipset.

Ja der skal betydelig større kølere til AMD end til pentium, det er måske også noget af forklaringen at AMD ikke egner sig til at kører 48 timer i døgnet ;o)

Debatten slutter nok aldrig så længe der er de 2 forskellige Cpu\'er som dyster mod hinanden. Endvider godt for det eller havde pentium været meget meget dyre. Så noget godt gør AMD da.
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2001 - 22:43 #20
Man skulle næsten tro at ekspertens nye servere kører med AMD :o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. august 2001 - 22:49 #21
Ja, med de svartider der er for øjeblikket ;o)
Avatar billede makse Nybegynder
22. august 2001 - 23:00 #22
Den er nok overophedet. Eller så er kablet fra barsebäck knækket. :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. august 2001 - 23:04 #23
Der er kun 108 online, så må det være Barsebäck der er hægtet af ;o)
Avatar billede intel4004 Novice
23. august 2001 - 09:43 #24
Nu snakker i om AMD kører serverplatforme med en AMD cpu. Det tror jeg heller ikke der vil komme noget godt ud af, ihvertfald ikke med et single amd-cpu system. Men nu kan du jo faktisk få DUAL Socket A systemer. Athlon MP er til brug i dualsystemer, altså til servere.

Hvis i går ind på det amerikanske hardware forum www.anandtech.com, kan i tjecke farten på et dual Athlon MP system, med et Tyan 2x socket A bundkort, med AMD 760MP chipset. De har nemlig udskiftet deres intel server og kører nu med en AMD server på deres database...

INTEL4004
Avatar billede retaxes Nybegynder
23. august 2001 - 10:22 #25
intel4004> Og jeg som troede du forsvarede Intels flag ;o)
Avatar billede intel4004 Novice
23. august 2001 - 11:22 #26
Jeg vil altid have den fornemmelse, at intel vil være en superstabil cpu, som alle programmer kan støtte sig opad. Dog er AMD et god ting fordi den er billig, og kraftig.
Jeg har en fornemmelse af at AMD laver deres processor hurtigere end Intel gør det.

AMD har en pose med Mhz som de tømmer ned i en cpu, ryster den og smider låg på. ved de sidste modeller har de måtte sidde på låget for at have plads til alle de Mhz(1500Mhz).
Intel har en kasse med fine Mhz. De sidder og sætter dem i med pincet en for en. Intet rod i cpu\'en og låget passer fint på en cpu med 1800Mhz i...

jo jo jeg ved godt hvordan de laver cpu\'er :) *SSSS*

Men AMD er selvfølgelig også stabil og det har nok også noget at gøre med chipsættet, om det er VIA eller AMDs egne...

INTEL4004
Avatar billede unique Nybegynder
24. august 2001 - 17:50 #27
Hvor er dokomentationen for, at AMD er mere ustabil end INTEL? Det er vist en gammel skrøne!
\'Og hvor er dokomentationen for at AMD Tbird er dårliger til, at køre server end INTEL P4?
Det er rigtigt, at INTEL laver bedre procesorer til serverformål, men de heder vist Xeon og Itanium og udemærker sig bl.a. ved, at have større L2 cache
Avatar billede clausbr Nybegynder
12. december 2005 - 23:26 #28
Her er testen så AMD VS. INTEL jeg fandt den på Znet.com og jeg som jeg kan se det
er det and på hvad man skal bruge din pc til

Se Grafisk testen her http://www.amdvsintel.2com.dk