Avatar billede aleq Juniormester
07. juli 2016 - 21:15 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

At tage backup af hele harddiskens indhold inklussivt styresystem og programmer

Hej

Jeg kører i øjeblikket Windows 7 (min maskine havde oprindeligt Win8).
Jeg har kopieret hele min harddisks indhold (inklussivt Windows mappen) over til en ekstern harddisk. Planen er at lave genoprettelse af det hele til fabriksindstillinger (dvs formattering og clean install af Windows) så jeg derefter kan opgradere fra Windows 8 til Windows 10.

Hvis jeg ikke bliver tilfreds med Windows 10 eller bare ombestemmer mig, kunne jeg godt tænke mig at genoprette hele min harddisk som den var før formatteringen. Dvs. alle programmer, indstillinger og genvejstaster skal være der ligesom før.

Kan det lade sig gøre og hvordan? Helst uden at bruge DVD skiver.

Jeg har hørt om konceptet "ghost image" før men ved ikke helt hvordan det fungerer i praksis således at man er på den sikre side især i lige min situation.

På forhånd tak
Avatar billede sonalias Seniormester
08. juli 2016 - 08:00 #1
Backup af din windows mappe kan du ikke bruge til meget, der skal som du selv nævner laves et image af din harddisk. Det er heldigvis nemt nu om dage med software.

Betalingssoftware: Acronis true image (Gode erfaringer)
Gratis: Clonezilla (Har jeg ikke selv erfaringer med)
Avatar billede Rune1983 Ekspert
08. juli 2016 - 08:19 #2
Har brugt Redo Backup til at tag backup af disk inklusiv styresystem. Har dog ikke prøvet at genskabe fra det endnu. Men folk generelt taler pænt om Redo Backup.
Kan findes her. Open Source.
http://redobackup.org/

Jeg lavede ren installation ved hjælp af windows 10 værktøjet som kan hentes her. Min computer fejlede med opgradering. Derfor jeg endte med at bruge værktøjet.
Kan hentes på denne side.
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
08. juli 2016 - 10:11 #3
Helt enig med #1 og #2: Gode erfaringer med både Acronis og Redo backup.
Stationær pc. Jeg monterede en ekstra harddisk og kopierede Win7 disken til den.
Trak strømstikket fra original Win7 disk og opgraderede kopien til Windows 10.
Alting virkede. Efter genmontering af strømstik, valg af startdisk i bios bootmenu.
Efterfølgende ren installation af Win10, som så medførte driver-problemer. Men da Win7-disken stadig kunne vælges, var der god tid til at finde de nye Win10 drivere til min gamle hardware.
Således kan man have begge styresystemer på samme pc, men det kræver, at man i Win10 strømstyring fravælger funktionen Hurtig Start. Ellers ignorerer Win10 boot-indstillinger i bios.
Avatar billede aleq Juniormester
08. juli 2016 - 11:08 #4
Ok, så jeg vil gerne give Redo Backup en chance. Jeg er ved at downloade 250MB ISO filen. Kan jeg brænde det på DVD i stedet for CD? Og hvad med USB Flash drive - kan jeg bruge det?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
08. juli 2016 - 15:50 #5
Dette program kan oprette en boot usb-pind med et iso-image.
https://rufus.akeo.ie/