Avatar billede mo- Novice
07. juli 2016 - 10:52 Der er 14 kommentarer

Windows 10: Gendanne den nødvendige hukommelse

Jeg opdaterede til Windows 10 i forgårs.  I går skete det 2 gange, at jeg fik følgende meddelelse:
"Luk programmer for at undgå at miste data.
Computeren mangler hukommelse. Gem dit arbejde og luk disse programmer: Internet Explorer".

Derefter blev skærmen sort, og da jeg kunne se mit skrivebord igen, havde alle mine ikoner på skrivebordet skiftet plads og placeret sig helt til venstre.

Der må køre nogle programmer i baggrunden, der tager hukommelsen, men hvilke ved jeg ikke.

Jeg har ikke været ude for dette problem med Windows 7.

Det er en bærbar computer med 12 GB RAM.

Jeg kunne godt tænke mig at få hjælp til at løse problemet :-)
Avatar billede Slater Ekspert
07. juli 2016 - 11:13 #1
Start Task Manageren (Ctrl+Shift+Escape). Under processer burde du kunne se, hvilke programmer der optager mest RAM. Evt. klik på fanen for at sortere efter de største slugere.

Bemærk at nogle programmer kan snyde den optælling, særligt dem der ikke vil findes. Men hvis det er et helt normalt program, der bare sluger meget RAM, så burde det figurere der.
Avatar billede mo- Novice
07. juli 2016 - 11:29 #2
Mange tak :) Der er 82 baggrundsprocesser og 31 Windows-processer.
Men jeg ved ikke, hvilke jeg tør afslutte?
Avatar billede Slettet bruger
07. juli 2016 - 11:37 #3
Jeg har 88 baggrundsprocesser og 32 windows-processer-  så det er rimeligt "normal".
Men fokuser på Processer/programmer som kræver mest Hukommelse/Memory - der kan du måske se noget som ikke er som det skulle være.
Du kan også skifte faneblader til Detailer eller Performance

Du har installeret en 64-bit udgave Windows, ikke også? Ellers har du reelt kun lidt under 4 gb ram
Avatar billede mo- Novice
07. juli 2016 - 11:53 #4
Jeg går da ud fra, at det er en 64-bit udgave.  Det var Windows 7 i hvert fald.  Jeg installerede Windows 10 fra Windows Update.

Men jeg er usikker på at afslutte nogle af de processer, som optager meget RAM.
07. juli 2016 - 13:04 #5
Selvom der MÅSKE kun reelt er 4 GB RAM så syntes jeg det lyder som om et eller andet er helt galt. Det virker som om der er noget som løber løbsk mht. hukommelsesforbrug som normalt ikke burde gøre det. Måske en geninstallation af de programmer der  kører mest ville være en god ide f.eks. antivirus. Jeg kan tage et kig med Teamviewer, hvis du har lyst.
Avatar billede Slettet bruger
07. juli 2016 - 16:56 #6
browsere er kendt for at løbe amok og bruge hele ram.
jeg har kun oplevet at browseren gør det.
Avatar billede mo- Novice
07. juli 2016 - 17:26 #7
Tak Maya Kathrine Andersen  :-)
Da jeg tændte for computeren her til aften, blev jeg nødt til at genstarte, da skrivebordet SLET IKKE var mit, om jeg så må sige.  Efter genstart kunne jeg igen genkende mit skrivebord.

Ja, der må være et eller andet galt.  Jeg overvejer at gendanne til Windows 7 igen, da jeg aldrig har haft problemer med et ustabilt system, som jeg har nu med Windows 10.

Men nu har jeg afinstalleret mit antivirusprogram og installeret det på ny.  Jeg håber, at det hjælper.  Ellers vil jeg meget gerne vende tilbage, hvis der stadig er problemer.

Jeg ser lige i morgen an ? måske et par dage, hvis ingen problemer opstår inden da.
Avatar billede mo- Novice
07. juli 2016 - 17:28 #8
sidwave - ja, hver gang er det denne besked:

"Luk programmer for at undgå at miste data.
Computeren mangler hukommelse. Gem dit arbejde og luk disse programmer: Internet Explorer".

Og i øjeblikket kan jeg høre, at harddisken arbejder.  Med hvad ved jeg ikke.  Underligt.
Avatar billede Slettet bruger
07. juli 2016 - 18:49 #9
Det lyder meget som om din installation er gået lidt galt - især fordi du "ikke genkendte dit skrivebord" -> det tyder på et temp-profil fordi Computeren ikke kunne "finde" dit egen profil.
Jeg tvivler at det er antivirus - men det er en god start - du kunne også prøve at rulle tilbage, og prøv engang til (hvis du har tid og lyst til det...)
Avatar billede mo- Novice
08. juli 2016 - 18:26 #10
I dag fik jeg nok!  Ved blot at bruge et HDMI-kabel til fjernsynet - som jeg har gjort så mange gange før med Windows 7 - fik mit skrivebord et helt andet udseende ... igen.

Og i går aftes var der for lidt hukommelse igen.  Jeg havde 4 vinduer åbne (Internet Explorer).  Beskeden var:  "Internet Explorer holdt op med at fungere" osv.
I Processer stod Internet Explorer til at forbruge 2.643,3 MB.

Så nu har jeg gendannet til Windows 7, og det fungerer :-)

Mange tak for hjælp og vejledning.  :-)
08. juli 2016 - 20:13 #11
Ærgerligt. Hvad model og mærke er det?
Avatar billede mo- Novice
08. juli 2016 - 22:25 #12
Maya - det er en Asus N73S med med 12,0 GB RAM,  Intel(R) i7-2670QM CPU @ 2.20 GHz. 64-bit operativsystem.
Den er godt nok 4 år gammel, men fungerer perfekt med Windows 7 :-)
08. juli 2016 - 23:39 #13
Jeg har selv en 3 år gammel:
ASUS ZENBOOK UX32VD-R4013H med 10,0 GB RAM, Intel i7-3517U CPU @1.90GHz 2.40Ghz 64 Bit

Den indbyggede skærm er godt nok stået af, så jeg bruger eksterne skærme, men Windows 8-10 har den ingen problemer haft med. Jeg tænker det er drivere til grafikkort, netkort eller måske til touch der giver problemer hos andre.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. juli 2016 - 08:02 #14
#13. Jeg er enig. Rigtig mange Windows 10 fejl bunder lige der. Og problemet kan være at driveren bare ikke er signeret af Microsoft til Windows 10.
Har du kigget i din enhedshåndtering medens du kørte Windows 10?
Jeg har på min bærbare pc været nødt til at deaktivere noget hardware jeg ikke kunne finde driver til. Den blev ved med at komme med blå skærm med en sur smiley, indtil jeg fandt hardwaren der ikke virkede..
Fandt min fejl ved at søge på engelsk:
"Acer Ferarri 5000 windows 10 upgrader error"
Her kom en masse hints til hvad problemet var, og efter en halv time fandt jeg synderen. Nu kører den perfekt. Og den hardware der var problemet skulle jeg alligevel ikke bruge (et modem af en art)