Avatar billede AndreasF Praktikant
06. juni 2016 - 06:14 Der er 5 kommentarer

Hjælp til overskrifter

Hej der,

Jeg sidder og er ved at færdiggøre mit speciale, men er stødt på et mindre problem.

Det er som om, at nogle af mine overskrifter fylder mere end én linje. Hvis jeg markerer overskriften, så bliver både overskriften og linjen ovenover markeret. Det bevirker at jeg ikke kan rykke overskriften til øverste linje på siden, og hvis der er tekst oven over bliver mellemrummet større (hvilket ser dumt ud, når nu det kun er nogle overskrifter). Jeg er rimelig dummie til word. Mon der er nogen som kender en løsning?

Vh.
Avatar billede petersen7913 Forsker
06. juni 2016 - 07:47 #1
Det lyder som om du skal lære at bruge en skabelon til din overskrift :) Det bedste du kan gøre er at gå ind på Doctool og læse hvad Lene Fredborg har skrevet.

http://www.thedoctools.com/
Avatar billede wjens Guru
06. juni 2016 - 09:44 #2
Enig med #1, skabeloner er det rigtige at bruge.

Her og nu løsning: højreklik på overskriften, vælg paragraf. Her kan du sætte hvor meget blank space du vil have før og efter overskriften. Det er noget af det du kan styre med skabeloner.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
06. juni 2016 - 10:22 #3
Slå formateringsmærker til ved at klikke på det omvendte P på fanen Startside/Hjem eller ved at taste Ctrl+Shift+8. Det er nødvendigt at se formateringsmærkerne for at afgøre, hvilke tegn du reelt har i dit dokument.

Hvilket tegn ser du umiddelbart over teksten i overskriften? (dvs. det, du beskriver med "Hvis jeg markerer overskriften, så bliver både overskriften og linjen ovenover markeret")?
Er det en bøjet pil?
Er det et sektionsskift?
Eller noget andet?

Se http://www.thedoctools.com/wordtips/tips-om-formateringsmaerker-i-word/
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
06. juni 2016 - 10:33 #4
Jeg spurgte i forrige post, hvilket tegn du ser over overskriften. Hvis der ikke er noget tegn i den ekstra luft over overskriften, er det afstand, som indgår i opsætningen af den typografi, der er brugt i overskriften, og den luft kan - som forklaret af wjens - ændres/fjernes via dialogboksen "Afsnit". Hvis afstanden skal fjernes for alle overskrifter, der bruger samme typografi, er det selve typografien, du bør rette. Hvis du i dialogboksen "Afsnit" klikker på knappen "Benyt som standard", vil ændringen blive overført til typografien, som er i brug, og ikke kun til det/de afsnit, du har markeret. Så vil ændringen slå igennem alle steder.
Avatar billede AndreasF Praktikant
06. juni 2016 - 12:25 #5
Hej folkens,

Mange tak for svar. Tak til Lene - du kom med løsningen (der er sikker flere). Det var netop pga. afstanden. jeg ændrede den sådan der ikke var "øvre" afstand, så nu ser det ordentligt ud. TAK:)