Avatar billede petert Forsker
04. juni 2016 - 19:28 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Brevfletning fra Excel til word

Jeg skal brevflette med data fra Excel i Word (office 2010 )
Mit problem er data fra med beløb eks. kr. 76,00 skrives som 76,o322. altså med 4 dicimaler ikke som kr. 76,00
Lige meget hvordan jeg formaterer cellerne Excel. kan jeg ikke få det skrevet som det står og ses i  Excel.
Er der nogle der har en løsning jeg kan prøve.
MVH
Petert
Avatar billede wjens Guru
04. juni 2016 - 19:48 #1
Jeg har ikke brugt det længe, men mener at huske at du skal formattere cellerne som text for at få det rent over.

For at fremtvinge 2 decimaler kan du lave en ekstra søjle, og konvertere værdier med noget i stil med =TEXT(B4;"00,00") og bruge de værdier i fletningen.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
04. juni 2016 - 23:55 #2
Den bedste løsning er at styre formateringen ved at tilføje en parameter (switch) til flettefelterne i Word.

For at få vist tallene med 2 decimaler:
1. Tast Alt+F9 i Word-dokumentet for at få vist feltkoder i stedet for feltresultater.

2. Indsæt følgende efter den eksisterende kode i flettefelter, der skal vise tal med 2 decimaler:
\# "0.00"

Eksempel:
{ MERGEFIELD Pris \# "0.00" }

3. Tast Alt+F9 igen for at vise feltresultat i stedet for feltkoder.
Avatar billede jkrons Professor
05. juni 2016 - 00:27 #3
Lene, måske er det bare min dovenskab, men hvis der er mange felte,r der skal formateres, kan det være en stor opgave at sætte alle disse switche. I stedet bruger jeg DDE metoden, det vil sige indstiller dokumentet i Word til at Bekræfte konvertering ved åbning. Så skal man klikke OK, når man vælger modtagere, til gengæld behøver man ikke indstille swiche for tal, datoer mm., da den så overfører formatet fra Excel-arket.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
05. juni 2016 - 02:40 #4
Jkrons: jeg burde muligvis ikke have skrevet ?den bedste løsning? ? situationer og smag og behag varierer. En fordel ved at styre formateringen af tallene via felterne i Word er, at man er uafhængig af formateringen i Excel. De data, der bruges til brevflet fra Excel, kommer måske fra eksterne systemer, hvor formatet ikke passer. Desuden er der mulighed for, at samme datakilde kan bruges med forskellig formatering i forskellige Word-dokumenter ? f.eks. kan det tænkes, at man i nogle tilfælde ønsker at udelade decimaler.

Hvis man slår feltkoder til, kan man evt. tage Søg og erstat til hjælp, hvis der skal rettes i mange felter.
Avatar billede jkrons Professor
05. juni 2016 - 11:56 #5
Det har du ret i, og det kommer også an på, hvor mange fleter, der skal flettes. Jegh arbejde ofte med dokumenter, hvor der skal flettes 40-50 eller flere felter ind i et Word-dokument, og så synes jeg selv at det er et stort arbejde.
Avatar billede petert Forsker
09. juni 2016 - 08:34 #6
Hej Lene-Fredborg og jkrons.
Tusind tak for jeres indlæg, det har åbnet nogle muligheder for mig, med begge forslag
som er en stor hjælp.
jeg har lige et spm.til Lene,s. er der nogle steder man kan se en samlet ovesigt over koder/ parameter jeg kan bruge i Word (som # "0.00").
Jeg kører Office 2010
MVH
Petert
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
09. juni 2016 - 09:26 #7
Sådanne parametre er felttype-afhængige, og derfor finder der samlet set et meget stort antal. Informationen skal de findes sammen med information om det enkelte felt.

Nedenfor er et link, som bør give adgang til info om alle felter, men Microsoft har det med at lave om på placeringer m.m. uden at sørge for, at gamle links fortsat virker, så der er oftest ?huller? ind imellem:

Engelsk version:
https://support.office.com/en-US/Article/Field-codes-in-Word-b0536e6f-5a23-4408-b90f-e7fc24c75416

Dansk version:
https://support.office.com/da-dk/article/Feltkoder-i-Word-b0536e6f-5a23-4408-b90f-e7fc24c75416?ui=da-DK&rs=da-DK&ad=DK&fromAR=1

Tit gør jeg selv det, at jeg søger i google efter "field codes [navn på felt]" (eksempel: field codes mergefield) eller noget i den retning. Så vil man normalt finde et link til informationen om den pågældende felttype fra ovenstående som et af de først hits.

I følgende artikel kan du finde en del eksempler + link
http://www.gmayor.com/formatting_word_fields.htm