Avatar billede puggaard Praktikant
12. maj 2016 - 15:01 Der er 3 kommentarer

Opslag baseret på flere kriterier

Hej,

Jeg har et ark med to faner, der skal hjælpe med at holde styr på nogle omkostninger. Det skal være muligt at se totaler baseret på medarbejder og afdeling. Alt har virket fint indtil en medarbejder flyttede afdeling. Nu skal jeg så finde ud af hvordan denne medarbejders omkostninger kan splittes ift. afdeling afhængig af posterings tidspunktet.

Fane 1: Oversigt over medarbejdere, afdeling og nu hvornår de er startet i en afdeling.

Fane 2: Indtastning af data - vi taster medarbejder initialer, og afdelingen har indtil nu kommet frem via alm. VLOOKUP. Dertil er der lidt kolonner med type af udgift, beløb og posteringsdato.

Udfordringen er så nu at jeg skal identificere afdelingen ud fra medarbejder initialer OG posteringsdato (ift. hvornår medarbejderen er startet i afdelingen)

Jeg håber at det kan lade sig gøre uden brug af VBA. Indtil videre har jeg brugt en del krudt på INDEX / MATCH med lidt IF statements... men det vil sgu ikke rigtigt... :-)

håber der er nogen derude, der kan give et tip.

Pft.
Avatar billede natkatten Mester
12. maj 2016 - 15:15 #1
Du kan benytte INDEX+MATCH som matriksformel.

Du har ikke medsendt oplysninger, så jeg kan lave formlen for dig, men her er princippet:

INDEX(Afdeling,MATCH(Initialer&Posteringsdato,OpslagAfIntitaler&OpslagAfPosteringsdato,0))

Husk at matrikformler skal afsluttes med CTRL+SHIFT+ENTER. Du kan se, at det er gjort korrekt ved at formlen "omkranses" af tuborgparanteser {}.
Avatar billede puggaard Praktikant
12. maj 2016 - 15:41 #2
takker - din beskrivelse er rigeligt. Det meget tættere på end jeg har været sådan da... :) Det er noget med &-tegnene jeg ikke havde fået korrekt lavet.

Det virker dog kun når posteringsdato = med den dato medarbejderen er startet i en ny afdeling. Det skal helst være såldes at når  posteringsdatoen = eller nyere end dato for ny afdeling, så vælges den nye afdeling.

Beklager hvis beskrivelsen i første omgang ikke var tilstrækkelig
Avatar billede puggaard Praktikant
15. juni 2016 - 16:12 #3
dette virker stadig ikke for mig - jeg har prøvet at skitsere det i vedlagte excel fil i håb om nogen kan bidrage med et løsningsforslag. Det kan også tænkes at natkattens forslag kan klare det, men så har jeg ikke været i stand til at omsætte det til noget, der virkede for mig.

hent fil: https://www.dropbox.com/s/zly974t0yd1hj8r/eksperten.xlsx?dl=0