Avatar billede pelkjaer Nybegynder
22. august 2001 - 09:46 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Gode råd ønskes

Godmorgen eksperter.

Skal ha\' lavet lidt netværk derhjemme, men har ikke en kæft forstand på det. Det skal være sådan at alle computere skal kunne komme på nettet. 1 pc + 2 bærbare (skal jeg også ha\' en gammel maskine som server??)

1)forbindelsen bliver FWA fra sonofon (får det 1.9).
2)Har netkort til den stationære, og regner med at købe 2 stk. 10 mbit de bærbare.
3)De bærbare kører win98 - er det et problem?

Jeg går udfra at jeg også får brug for en router, og selv. noget netkabel, er der noget jeg har glemt/overset?
Håber at I kan råde mig til en god(læs:billig) og nem løsning.

/pelkjær
Avatar billede NanoQ Nybegynder
22. august 2001 - 09:49 #1
Prøv at læs denne: http://www.pcmag.com/article/0,2997,s%253D1481%2526a%253D4555,00.asp

Den burde give dig lidt inspiration :)

NanoQ
Avatar billede -onslow- Nybegynder
22. august 2001 - 09:54 #2
Tja et hub/swiht ville nok gavne..
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
22. august 2001 - 09:55 #3
Tak for linket, men man hører jo så meget negativt om winME. Men det lyder som en nem og billig løsning.

Andre gode råd?
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
22. august 2001 - 09:57 #4
onslow>>Nå ja *G*

Hvis vi som udgangpunkt siger at jeg har netkort til alle computere, hvad vil det så koste mig?
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
22. august 2001 - 10:11 #5
Nanoq>>Hvis jeg forståt dit link rigtigt, har jeg kun brug for en hub, lidt netkabler og så winME!

Har jeg overset noget?
Det lyder sq\' næsten for nemt :-)
Avatar billede bergeren Nybegynder
22. august 2001 - 10:13 #6
Sæt dit FWA kabel i uplink-porten på din switch (tjek eventuelt edbpriser.dk, for at købe en switch) sæt stikket fra dine computere i de andtre porte og installer FWA\'et på computerne.
Det er ikke nødvendigt med en Server men en router ville være mere stabilt end en switch men en switch er langt den billigste løsning.
Du kan sætte en Linux BOX op som server men det er kun hvis du får problemer med switchen at du skal begynde på den nødløsning.
En 5 ports hub kan findes på eksperten til kun 649Kr
En linux box ville koste x gange netværks kort til din server hvis du skulle share firbindelsen på den måde
en router ville koste dig ca  1200kr

\\\\Bergeren
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
22. august 2001 - 10:18 #7
Bergeren>>Har jeg brug for både en switch og en hub? Eller er det kun hvis jeg vælger en router at jeg også skal ha\' en hub.

Jeg kan se på edbpriser at en switch fås til 600,-
mens en 4 ports hub fås til 300,-
Avatar billede NanoQ Nybegynder
22. august 2001 - 10:19 #8
Du har ret... det ER faktisk nemt.. og du har ikke brug for mere :)

Selvfølgelig skal alle maskiner være udstyret med netkort... men det siger vel sig selv.

NanoQ
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
22. august 2001 - 10:22 #9
Hm..så tror jeg sq´ at jeg bare nøjes med en hub og et par netkort :-)
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
22. august 2001 - 10:23 #10
Hvad er egentlig forskellen på en hub og en switch?
Avatar billede klyde-snot Nybegynder
22. august 2001 - 10:26 #11
FWA????
Avatar billede NanoQ Nybegynder
22. august 2001 - 10:26 #12
well... funktionaliteten er sådan set den samme. En switch performer bare bedre og har større muligheder for optimering.

Rent teknisk er der dog forskel.

se denne for detaljer: http://www.enetdepot.net/hubandswitch.html

NanoQ
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
22. august 2001 - 10:32 #13
klyde-snot>>FWA (fixed wireless application) et dejligt alternativ til os som ikke kan få ADSL mv.

Se mere på www.sonofon.dk under bredbånd.
Avatar billede klyde-snot Nybegynder
22. august 2001 - 10:35 #14
pelkijaer>>

Ahh ok på den måde... Har lige kigget.. But no.. Jeg kan sku ik´ få det alligevel.. P.I.S.
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
22. august 2001 - 10:36 #15
nanoq>>Vil du så anbefale en switch (som koster over det dobbelte af en hub)?

Det skal være billigt, men samtidig skal det også virke, så derfor hvis en switch er at fortrække vælger jeg selvf. en sådan.

Btw. tak for al jeres input.
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
22. august 2001 - 10:38 #16
klyde>>Der står at jeg heller ikke kan, men skriv dem en mail, de kan fortælle præcist hvornår du kan få det. Jeg har netop fået en mail retur, hvori de skriver at jeg kan få det den 1.9 2001.
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
22. august 2001 - 10:39 #17
nanoq>>På dit link skriver de at en switch er at fortrække hvis der er meget trafik på netværket - er 3 computere meget trafik?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
22. august 2001 - 10:43 #18
polkjaer, nej... det vil meget sjældent kunne betale sig for hjemmenetværk at køre med switches.

Vælg en 10/100mbit hub istedet. De kan fåes for få hundrede kroner.

Du kan jo altid senere skifte den ud, hvis behovet skulle opstå. Men jeg tvivler på det vil blive nødvendigt :)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
22. august 2001 - 10:45 #19
pelkjaer even
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
22. august 2001 - 10:49 #20
Tak for hjælpen, nu kom jeg i rigtigt godt humør, da jeg regnede med at det skulle koste mig et par tusind i hardware.