Avatar billede mariethoegersen Nybegynder
23. marts 2016 - 10:35 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp! høj brummen fra højttaler ved afspilning fra pladespiller

Hej alle eksperter,
jeg har brug for jeres hjælp og håber meget, at der sidder et par skarpe hoveder, der kan greje dette problem!:

Jeg har en gammel Beogram 4002 pladespiller, som jeg gerne vil have til at spille gennem min Beoplay A9 højttaler. Det burde ikke være et stort problem med en RIAA, og her har jeg anskaffet mig en billig model - en TC-750. Imidlertid lyder der en meget høj brummen, når jeg spiller en plade.

Pladespilleren er tilsluttet RIAAen med en adapter med stel-stik, så problemet burde ikke skyldes jord. Fra RIAAen har jeg et 10 m. langt phono-stik til højttaleren, og da jeg tænkte, at det kunne være den lange ledning, der forårsagede brummen, forsøgte jeg også med en kortere af slagsen, men uden nogen forandring i lyden overhovedet.

Pladespilleren virker fint, hvis jeg tilslutter den et par passive højttalere med en forstærker med indbygget RIAA, og jeg tror derfor næppe, at det er den, der er problemet, selvom det er en gammel sag.

Jeg er helt ny i denne verden, og det er muligt, at jeg har overset noget helt basalt.
Alle forslag og diagnoser er meget værdsat!
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2016 - 10:43 #1
der er noget som er ukompatibelt.
brummen kommer fra en overspænding i en spole eller en kondensator.

dvs at der kommer for stor spænding igennem kablet, til højtaleren.

og den brummer uanset hvad lydstyrke du står på ?
for stor elektrisk spænding!
Avatar billede mariethoegersen Nybegynder
23. marts 2016 - 10:46 #2
Den brummer uanset hvad, ja, men bliver lavere når jeg skruer længere ned.
Er det noget, jeg kan regulere?
Avatar billede LarsKristensen Nybegynder
23. marts 2016 - 13:49 #3
Det lyder ellers meget som om det kunne være et problem med jord.

Kan du høre forskel hvis du fjerner ledningen til jord? Er der nogen forskel hvis du ændrer på/piller lidt ved jord-ledningen, enten på pladespilleren eller på forstærkeren?
Avatar billede mariethoegersen Nybegynder
23. marts 2016 - 14:10 #4
Nej, ingen forskel. Høj brummen uanset hvad.
Avatar billede kurt54 Ekspert
23. marts 2016 - 21:20 #5
Indstålingen kommer sandsynligvis før RIAA forstærkeren det er her signalet er meget svagt så indstrålingen kan dominere.

Hvis frekvensen på brum er 50 HZ - kan det dog være indstråling på signalkablet af 220V volt - men de fleste aktive PC-højtalere har svært ved at gengive så lave frekvenser - det skal så næsten være en rigtig subWoofer eller ret store højtalere. Hvis du har 220 volt kabler langs signalkable så prøv at undgå det - flyt lidt rundt og find ud af hvor der indstråles.
Avatar billede kurt54 Ekspert
23. marts 2016 - 21:22 #6
Har du sub woofer så prøv om der er brum uden den tilsluttet...
Avatar billede mariethoegersen Nybegynder
24. marts 2016 - 09:24 #7
Jeg har ikke subwoofer, nej. Det skal understreges, at det er en HØJ brummen - ikke bare noget, man lige kan ane mellem numrene, men noget, der nærmest dominerer musikken. Lyden ændrer sig ikke, når jeg flytter rundt på kablerne.
Avatar billede store-morten Ekspert
24. marts 2016 - 10:14 #8
Pladespiller RIAA for-forstærker (MM), som kan benyttes for tilslutning af en pladespiller/grammofon til en forstærker uden RIAA indgang

Standard Moving Magnet (MM) RIAA for-forstærker for tilslutning af en pladespiller/gramofon til en forstærker uden RIAA indgang. Alle terminaler er guldbelagte for optimal kvalitet og strømforsyning medfølger.

Denne RIAA forstærker er i den billige ende og opfylder det almindelige behov for tilslutning og forstærkning af almindelige pladespillere. Ønsker man lidt bedre lydkvalitet anbefaler vi naturligvis, at man også kigger på de lidt dyrere modeller.

http://www.av-connection.dk/PGr=115&gclid=CIfS5N_82MsCFWgocgodjLYBJQ
Avatar billede mariethoegersen Nybegynder
24. marts 2016 - 10:24 #10
Ja, det er den jeg har.
Avatar billede store-morten Ekspert
24. marts 2016 - 10:33 #11
Og du sætter den mellem pladespiller og forstærker?
Avatar billede mariethoegersen Nybegynder
24. marts 2016 - 10:47 #12
Jep. Fra pladespillerens din-stik bruger jeg et adapter-stik, så jeg kan tilslutte pladespilleren riaaen med almindeligt phono-stik. Og så tilslutter jeg riaaen højtaleren med phono.
Avatar billede store-morten Ekspert
24. marts 2016 - 10:49 #13
Er der forstærker i højtaleren?
Avatar billede mariethoegersen Nybegynder
24. marts 2016 - 10:53 #14
Ja
Avatar billede store-morten Ekspert
24. marts 2016 - 11:16 #15
"Pladespilleren virker fint, hvis jeg tilslutter den et par passive højttalere med en forstærker, og jeg tror derfor næppe, at det er den, der er problemet, selvom det er en gammel sag."

Prøv at teste RIAA

Sæt RIAA mellem pladespiller og forstærker (ikke til pladespiller indgang med indbygget RIAA) i f.eks. CD indgang.
Avatar billede boris Mester
22. april 2016 - 13:45 #16
Er der noget brum, hvis du ikke har tilsluttet grammofonen til RIAA-forforstærkeren?
Avatar billede mariethoegersen Nybegynder
07. maj 2016 - 09:10 #17
Hej alle,
Tak for jeres input. Jeg er faktisk endt med at give op - har prøvet med en flere riaaer, og uden held. Jeg kan simpelthen ikke finde fejlen. Men igen, tak for jeres forsøg!
Hilsen Marie