Avatar billede MrFabricius Nybegynder
21. marts 2016 - 11:34 Der er 1 kommentar

Flip flop kredsløb?

Jeg er stødt på et problem som ligger ud over mine evner at gennemskue, i forbindelse med at jeg skal lave et kredsløb til at styre en bistabil solenoid.

Den bistabile solenoid skal lave en mekanisk bevægelse som skal skyde en låsepal imellm åben/låst position.
Da installationen skal monteres i en båd, og styres af det allerede installerede el-system ombord, har jeg svært ved at lave et kredsløb som lever op til følgende:

Solenoiden skal skifte tilstand på et styresignal som kommer fra eksisterende elsystem.
Solenoid og eksisterende elsystem kører 12 v.
Styresignalet kan enten være permanent on/off, kortvarig impuls med to forskellige spændinger eller kortvarig 12v impuls.
Låsepalen skal rent fysisk være korrekt placeret før den låser, så der skal indgå en positionskontakt.
Når positionskontakten er aktiveret skal spændingen afbrydes solenoiden (efter låse-bevægelsen er udført), for at undgå overbelastning af solenoid.
På nyt signal skal solenoid låse op, og strøm afbrydes.
Kredsløbet må ikke have nogen tomgangsstrøm. Må kun bruge strøm til at udføre bevægelsen.

Er der nogen der kan hjælpe?
Avatar billede richardjensen Seniormester
21. marts 2016 - 13:26 #1
Jeg synes det ligner et såkaldt 'kiprelæ' , - som jo netop skifter mellem 2 tilstande hver gang det får en impuls, - eller har jeg misforstået ?