Avatar billede __Allan__ Seniormester
16. marts 2016 - 16:09 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Nem måde til distribution af vejledninger via tablets

Hej med jer

Ved ikke lige om det er rette kategori, men jeg forsøger alligevel ;-)

Hvor jeg er ansat skal vi til vores chauffører have distribueret nogle vejledninger/instruktioner, og tanken er at hver bil skal have en tablet tilknyttet.

Chaufførerne har ikke den store flair for IT, så løsningen skal gerne være så let som mulig.
Ligeledes vil det være en fordel, hvis det også er let for os at distribuere disse dokumenter, som formentlig vil blive i form af pdf-filer.

Ønsket er at vi kan sende pdf'en i en mail eller lign. og chaufføren på en overskuelig måde får tilgang til pdf'en.
Endvidere vil det være en fordel at en evt. tidligere version slettes når der kommer en ny, så vi altid er sikre på at chaufførerne har ens og nyeste versioner tilgængelige.

Da vi har skarpe sikkerhedskrav, må vi ikke anvende tjenester som Dropbox. Endvidere bør løsningen kunne anvendes både på Ipad og androide tablets, da vi har 2 forskellige vognmænd, der prioriterer forskelligt.

For mig er det vigtigste med brugervenlighed for chaufførerne, så de får brugt dokumenterne...

Håber i har en smart og nem løsning i vil dele med mig :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
16. marts 2016 - 16:57 #1
send en email til dem. Det er også enkelt at vedligeholde mht chauffører og en kontaktliste i mail-programmet, og den enkelte kan se, at der er kommet ny instruks.
Optimalt, så oprettes en specifik mail-konto til den enkelte chauffør/bil/tablet så alle får det på tablet, og ikke på fx hjemmepc/arbejde.
Avatar billede wjens Guru
16. marts 2016 - 20:56 #2
Må du godt rent sikkerhedsmæssigt sende pdf'erne i en email, men ikke distribuere via DropBox? Hvis I ikke har kryptering af emails, er det da et godt spørgsmål hvad der er mest usikkert.

Men Dropbox løser ikke denne opgave godt, for på Android henter den først filen når du skal bruge den. Den laver ikke automatisk lokale kopier. Email løsningen kræver at alle i marken skal håndtere hver enkelt pdf, så det er heller ikke optimalt. Du har ingen mulighed for at checke om alle har det de skal have.

En mulighed at finde eller få skrevet en lille app, der dagligt checker et online lager og gemmer gældende filer lokalt.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. marts 2016 - 21:14 #3
#2 en app er da ikke bedre end en mail. Med mindre du altså sender en kode, der gør at chauffør ikke kan køre før der er besvaret en test i, om dagens indhold nu er læst og forstået.
Avatar billede wjens Guru
17. marts 2016 - 08:58 #4
En app vil kunne lave en tunnel direkte fra firmaets server til de enkelte enheder i marken, uden at efterlade spor på mail-servere eller f.eks. hos DropBox. Så selve distributionen vil være bedre sikret mod at "nogen" kikker i forhold til at bruge mail eller skyen.

Jeg er helt enig med dig at (u)sikkerheden ude på enhederne er uændret. Her har firmaet forhåbentlig også en sikkerhedspolitik.
Avatar billede __Allan__ Seniormester
17. marts 2016 - 12:07 #5
Hej

Tak for jeres svar. Grunden til begrænsning tjenester, skyldes forbud om brug af netop Dropbox, fra vores nye amerikanske ejere...

Vi formoder der kommer en udviklet løsning på et tidspunkt, men indtil da ønsker vi en midlertidig og nem løsning.

Jeg tror vi prøver med en løsning hvor vi sender dem ud på mails.
På den måde vil vi kunne dedikere en mail-adresse til hver tablet.

Mvh. Allan