Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2016 - 17:20 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Overskrivning af SSD

Som bekendt betyder slet ikke slet i windows, men kun at pladsen må skrives på igen.
Derfor når jeg sletter noget personligt, bruger jeg et program, som hedder Wipe, som overskriver filen med 0+1 eller andet.
Kan det skade en SSD? Jeg kan ikke umiddelbart tro det, men da jeg ville overskrive en partition men CCleaner, blev jeg advaret om, at det ikke var godt for en SSD. Hvad er rigtig?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. marts 2016 - 17:24 #1
Kan ikke råde dig men poko1 skriver noget med Defraggler her:
http://www.eksperten.dk/guide/1644
Avatar billede 220661 Ekspert
13. marts 2016 - 17:27 #2
Nå #1 er måske ikke relevant da du ikke defragmenterer.
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2016 - 17:35 #3
Nej jeg defragmenterer ikke en SSD :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
13. marts 2016 - 18:43 #4
du overskriver et område en gang mere - og ud fra nye ssd'ers levetid, så mener jeg, at frygten er overdrevet.
http://techreport.com/review/27909/the-ssd-endurance-experiment-theyre-all-dead
Men - igen - det er op til dig at have en backup. Du kan ikke stole 110% på ssd vil opbevare dine data i tid og evighed.
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2016 - 18:56 #5
#4 Tak for linket. Foreløbig har jeg kun læst det første om mishandling af en SSD. Dog det fik mig til at beslutte, at flytte mine mange downloads og eksperimenter over på en almindelig Sata HDD.
Og ja jeg har altid backup af vigtige ting, samt et Image af OS.
Avatar billede claes57 Ekspert
13. marts 2016 - 19:21 #6
hvis du er på stationær pc, så se på fx asrock motherboard. Jeg har et med 16gb ram, og bruger den ram-disk, der følger med. Windows swap-fil, min bruger-temporære filer og temporære filer fra browser ligger der på 4gb ram, som ikke generer harddiske. Alm download er sat til sata-disk, mine data på en ssd (og online), og os/proggrammer på primær ssd.
Har så en macrium reflect backup, der tager de 3 diske på en gang.
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2016 - 19:56 #7
#6 Er den til mig? Jeg er ikke med:-) Asrock motherboard, hvorfor skal jeg se på den?
Avatar billede claes57 Ekspert
13. marts 2016 - 20:19 #8
det var bare for at vise, at nogle mobo har en software/driver mulighed for at nogle ofte brugte data (de temporære) kan ligge i en ram-disk, så de slet ikke kommer forbi harddiske. En ting, man kan se efter, hvis man vil optimere til det ekstreme og er på udkig efter nyt mobo.
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2016 - 20:23 #9
Aha! Fint :-)
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2016 - 14:09 #10
@claes57 Læg venligst et svar :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
14. marts 2016 - 14:45 #11
ok, takker...