Jeg står i det problem at min bærbar pc ikke vil starte. Den kan ikke finde harddisken siger den. Udover det kommer der en tikkende lyd fra harddisken.
Den er købt hos expert knap et år siden. Men kvitteringen er formentligt blevet væk under flytning :(
Modellen hedder Lenovo Y50-70 Windows 8 I7 processor Modelnavn: 20378
Er harddisken færdig? Er der nogen mulighed for at få fat i de data der er på? Det er under F2-manøvren ved opstart jeg kan se at der står hard disk not detected. Hvis jeg starter pc'en normalt står der først checking media, derefter Epi network 0 for IPv4 (tal) boot failed. Vh Danni Kristensen
Du kommer nok ikke nogen vejne med en reklamationssag, medmindre du kan fremskaffe bevis for købsdato. Prøv at kontakte det firma, du har købt den af. Hvis du er heldig, kan de måske finde frem til dit køb.
Hej og velkommen til. Hvis disken ikke kan blive er data tabt. Hvis du trykker F12 under opstart af pc, kan du så se disk i boot menu?
Du kan jo hente en Win 8 .iso og brænde/ oprette en usb pind så du kan installere fra bunden af. Da computerten kun er 1 år gemmes nøglen i bios og hentes ind når den skal registreres. https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows8 Hvis man trykker på "download værktøjet nu" får du mulighed for dette.
Men selvom du ikke har kvitteringen, så kan du måske finde oplysninger om betaling af computer på din netbank, og med det vil du sikkert kunne få firma til at finde faktura. Du burde jo have garanti på disken vil jeg mene.
Har lige selv gennemført en installation af Windows 8.1 fra det link jeg viser. Det virkede fint :-) Og jeg synes det er en fordel at være fri for alle de programmer der følger med en preinstalleret pc. Andre bedre programmer kan man sagtens finde til erstatning af disse.
Kan ikke se disk selvom jeg trykker f12 under opstart. Så data er formentligt tabt.
Men det lyder da til at jeg skal prøve det andet forslag. Så man ligger simpelthen bare Windows ind på USB/ekstern og prøver at boote op på den?
Er ved at arbejde på kvitteringen. Det er dog bøvlet da jeg købte den brugt da vedkommende lavede et fejlkøb. For jeg vil også mene at garantien burde dække.
Men sidste udvej er vel at kæbe ny harddisk og så bruge det link du beskriver der?
Hvis du ikke kan få adgang til harddisken, og den klikker som i click-of-death i mit link, så er der nok ikke andre muligheder for at hive data ud end gennem et professionelt firma, medmindre du har mod på at prøve det selv.
Kort sagt, hvis den manglende forbindelse til din HD skyldes en fysisk fejl, så kan du kun redde dataene på den ved at skille den ad og reparere/udskifte den del, som fejler.
Din pc har når den er så ny en uefi bios. Og derinde gemmes nøglen til Windows 8 hvis computeren er født med dette system. Nøglen burde selv blive fundet frem når Windows skal registrere installation. Man vælger simpelthen at springe over der hvor man bliver spurgt om at indtaste nøglen. Sker det alligevel ikke som jeg skriver, findes der programmer man kan få nøglen ud med. Men det kan man tage på det tidspunkt.
Min pc her er en ældre sag, men jeg kunne aktivere med min Windows 8 opgraderings nøgle. Win 8.1 opfattes nemlig som en servicepack til Windows 8 og kunne fint registreres.
Da jeg hentede installationsfil hentede jeg filen og brændte den på dvd. Den anden løsning (usb) har jeg ikke brugt, men forventer der kommer en god guide du kan bruge til at få oprettet medie til installation. Måske milter har brugt denne mulighed?
Prøv at åbne ind til harddisken og rok med stikkene, for at se om der er ordentlig forbindelse. En løs strømforbindelse kan godt give noget af de samme klik lyde.
Du kan teste din harddisk ved at tage den ud og derefter koble den til en anden computer. Det kæver en investering i et eksternt kabinet til den som f.eks. det her, eller, måske har en af dine venner sådan en:
#15 Ved at teste disken udenfor den pc den sidder i, kan bundkortet i denne jo også udelukkes hvis samme fejl opstår. Så det er en god ide hvis muligt.
Har du en stationær pc kan den sættes til direkte på bundkortet. Du skal blot have en sata ledning til data. Strøm kabel burde der være et derinde i overskud.
Snak med Expert omkring garantien. Det kan sagtens være de vil hjælpe, da de formentligt kan smide regningen videre til Lenovos garanti-værksted, så det er billig kundeservice for dem.
Ofte er der også en produktionsdato på computeren, evt. under batteriet og det hjælper også, hvis denne siger den er under 2 år. :)
Jeg siger endnu engang mange tak for jeres svar. Jeg har forsøgt at rokke lidt med den uden held.
Derfor bliver løsningsprocessen nu sådan her:
Jeg forsøger mig med Windows via USB Har ikke umiddelbart adgang til ekstern kabinet Forsøger at få navn, dato osv igennem første køber i jagten på reklamation. Køber ny harddisk og installerer Windows og satser på at det kun var det der var problemet
Slog serienummeret op på deres hjemmeside og så dermed at der stadig var cirka 250 dage tilbage på garantien.
De har sendt en label, så står lige og er ved at sende den afsted nu :)
Den er købt i Fona fandt jeg ud af, men som der tidligere blev nævnt, så tog Lenovo den på sig uden problemer.
Nu krydser jeg fingre for at de kan fikse den og der ikke er problemer i forhold til at tidligere ejer har pillet ved noget der ikke må pilles ved i henhold til garantien.
Data er formentlig tabt, men jeg får forhåbentligt en pc tilbage der bare virker igen :)
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.