Avatar billede oppes Seniormester
03. marts 2016 - 16:17 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Tidligere windows installationer

Jeg prøver at smide gamle operativsystemfiler ud- for at spare diskplads.
Hvordan kan jeg klare det?
Win 10 installeret på Win7

Hvor meget kan man få mere diskplads?
Avatar billede claes57 Ekspert
03. marts 2016 - 16:39 #1
hvis der ligger en c:\windows.old - så er det det. Hvis den ikke er der, så intet.
Men - du kan hente en fil med win10 og starte helt forfra med en REN win10 - så ligger der ikke gammelt gums fra gamle installationer af ubrugte programmer. Du skal så have backup af data, mails, kontakter, indstillinger for konti osv.
Avatar billede oppes Seniormester
03. marts 2016 - 16:47 #2
kan jeg hente win 10 gratis ligesom jeg installerede den oven på win 7
Avatar billede 220661 Ekspert
03. marts 2016 - 17:23 #3
Du kan hente windows 10 her:
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

Hvis du trykker på "download værktøjet nu" Får du mulighed for at hente en version til installation på anden computer. Her skal den version du bruger vælges.

Man kan rydde op i windows.old filer ved at køre diskoprydning på c drevet, og vælge "ryd op i systemfiler".
Men som claes57 skriver, så husk at tage backup inden du rydder op i det.
Avatar billede claes57 Ekspert
03. marts 2016 - 17:31 #4
win10 er fra nu af, og i alle kommende opdateringer gratis - så længe det er på den maskine. Microsoft kender pc's data, og aktiverer automatisk win10 når den indlæses. Så - når du vil - kan du hente en ny version og indlæse den. Bare husk, at det er på samme maskine (mindre opdateringer er ok), og med din brugerid hos microsoft.
Avatar billede oppes Seniormester
03. marts 2016 - 21:29 #5
WindowsUpdate_80070005
WindowsUpdate_dt000

Hvad er nu dette
Avatar billede claes57 Ekspert
03. marts 2016 - 21:41 #6
Avatar billede oppes Seniormester
04. marts 2016 - 04:21 #7
Kan ikke finde ud af det
Kan du muligvis hjælpe lidt nærmere hvad jeg skal gøre?
Avatar billede claes57 Ekspert
04. marts 2016 - 08:52 #8
http://www.tweaking.com/content/page/windows_repair_all_in_one.html
scroll ned til "Portable (17.19 MB)" og hent.
Start programmet.
Nederste linje har en 'reboot in safe mode' klik på den, og pc vil genstarte fejlsikret. Start så programmet igen.
Gå direkte til faneblad Step 5: Backup og klik på 'backup' og derefter på 'create'. Derefter fanebladet + Repairs - her klikkes på 'open repairs' - der kommer et nyt vindue, klik på 'start repairs' i det.
Det tager en rum tid - når den er færdig, så genstart pc og afinstaller programmet (vi er færdige med det, og det skal ikke bare ligge og flyde).
Så burde windows være justeret mht fejlfylde indstillinger og koder.
Avatar billede oppes Seniormester
04. marts 2016 - 11:16 #9
ok jeg prøver, tak
Avatar billede 220661 Ekspert
04. marts 2016 - 13:04 #10
Fik du ryddet op efter gamle installationer som var det oprindelige spørgsmål med diskoprydning?
Avatar billede oppes Seniormester
05. marts 2016 - 00:23 #11
jeg fik ryddet , men måske for meget.
Avatar billede oppes Seniormester
05. marts 2016 - 07:36 #12
jeg haer kørt tweaking 3 gange nu men det hujælper ikke.
Hvad nu?
Avatar billede 220661 Ekspert
05. marts 2016 - 08:40 #13
Jeg havde prøvet at resette Windows Update komponenter:
http://www.tenforums.com/tutorials/24742-windows-update-reset-windows-10-a.html

Virker dette ikke så havde jeg taget backup, og geninstalleret Windows som der skrives om i #1
Avatar billede oppes Seniormester
05. marts 2016 - 19:27 #14
Jeg har en usb stik (4gb) som jeg har win 10 backup fra C drev, og så har jeg win 7 på D drev.
Kan jeg bruge den usb stik på D drev og installere win 10.
Jeg har taget klone af D drev.
Mister jeg alle programmer som jeg har på D revet nu.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. marts 2016 - 19:34 #15
Har ikke erfaring med flere systemer på samme disk desværre. Det er ikke noget jeg har arbejdet med.
Avatar billede oppes Seniormester
09. marts 2016 - 07:37 #16
er der ikke flere råd så lukker vi
Hvis Ivil ha point SVAR

Men tak for deltagelse , desværre kan jeg ikke komme videre.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. marts 2016 - 16:05 #17
Lægger svar for det oprindelige spørgsmål. Du fordeler selv :-)