Avatar billede madseksperten Nybegynder
22. februar 2016 - 22:41 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

klientside og serversite

Hejsa

Jeg er lidt i tvivl om jeg misforstår noget. Lad os sige man har en form, hvor man kan tjekke om et tal som bliver indtastet er mellem 1 - 200. Her har jeg lavet et JQuery script som siger om en bruger gør dette. Det vil så sige klientsiden.

Men når jeg nu skal lave serversite, går det så via mit JQuey, eller er det simplethen et script for sig selv, som tjekker det? Det vil sige kører JQUery og PHP individuelt, eller skal det hænge sammen?

Jeg ved ikke helt om det er for uklart mit spørgsmål, men håber i forstår det?

mvh Mads
Avatar billede arne_v Ekspert
22. februar 2016 - 23:03 #1
Server siden skal laves i PHP. Og vil normalt vaere uafhaengig af klient siden.
Avatar billede Wally73 Mester
23. februar 2016 - 01:05 #2
Når en bruger spørger en server om at en hjemmeside kan hentes, så startes PHP-fortolkeren op på selve serveren.
PHP-fortolkeren kører igennem alle kommandoer du har lavet på hjemmesiden og skaber derved en ny hjemmeside svarende til en statisk hjemmeside, altså en hjemmeside, der var lavet sådan fast og lå i en HTML-fil på serveren.

Når den "statiske" hjemmeside er lavet, så lukker PHP-fortolkeren ned og serveren tager så hjemmesiden og sender den til brugeren.

Når brugeren får hjemmesiden, så læser brugerens browser hjemmesiden og udfører de kommandoer, der er i denne.
Er der javascripts inkluderet, så startes disse op her.

PHP kører altså på serveren og Javascripts kører på brugerens maskine.
PHP er lukket ned på det tidspunkt, hvor Javascript kører.

Dette betyder ikke at de to kodetyper ikke kan påvirke hinanden.
Javascript er typisk kode, der ligger som tekst i hjemmesiden og da PHP kan rette i denne tekst, så kan der rettes i Javascriptets opstarts instruktioner.

Hvis du forestiller dig et håndbold-hold, hvor træneren er bortvist fra at være på banen underkampen.
så vil PHP være træneren og holdet være hjemmesiden med Javascripts.
Træneren har her mulighed for at give holdet instruktioner før kampstart.
Når kampen er startet, så må træneren bare sidde og se kampen på TV'et uden at kunne gøre noget.

Glemte træneren at fortælle holdet at det skulle komme tilbage til omklædningsrummet efter kampen, så går spillerne måske bare hjem bagefter.
Dette gør sig også gældende ved hjemmesiden.
Sættes Javascriptet ikke op til at vende tilbage til PHP'en med en opdatering efter kørsel, så er der bare ingen retur-kommunikation.
I tilfældet med hjemmesiden vil denne retur-kommunikation typisk sættes op ved Javascript åbner en PHP-side efter det har kørt eller efter at brugeren har bedt om det, hvor så Javascript kan overføre sine informationer til PHP via f.eks. en POST-kommando.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. februar 2016 - 04:02 #3
Man kan godt lave POST uden JavaScript.
Avatar billede Slater Ekspert
23. februar 2016 - 08:53 #4
Han siger da heller ikke andet, Arne?
Avatar billede Wally73 Mester
23. februar 2016 - 14:24 #5
Ja, POST er muligt uden JavaScript.
Jeg sagde bare at POST var en mulig metode til at overføre informationer fra JavaScript til PHP.
Man kan sikkert også bruge en session cookie til dette. :)
Avatar billede madseksperten Nybegynder
07. marts 2016 - 22:06 #6
super. Mange tak for det, og en god forklaring med håndboldholdet :) Jeg synes næsten du skal have pointene Wally. Ligger du et svar?
Avatar billede madseksperten Nybegynder
14. marts 2016 - 19:36 #7
Lukketid?
Avatar billede madseksperten Nybegynder
21. maj 2016 - 17:13 #8
svar