Avatar billede frem-ad Professor
19. februar 2016 - 16:50 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

negativ scanner hvad skal det være..

Hej
Vi har en del negativer fra da mine brødre og jeg var lille, så jeg vil have en negativ scanner, Men hvad skal det være. Jeg vi jo ikke bruge en formue, men de er jo i alle prisklasser,
Jeg vil have den koblet den til pc, så der er ingen grund til den skal have den over på sd kort (og købe et sd kort), og så skal der jo være software til så de kommer ind og farverne bliver gode.
Gode foreslag
Avatar billede store-morten Ekspert
19. februar 2016 - 17:06 #1
Avatar billede Jannickhess Professor
19. februar 2016 - 17:46 #2
Der kan købes en billige en i Netto i Øjeblikket til 200 kroner

Den hedder Office One, jeg syntes den er go til prisen

KH

Jannick
Avatar billede frem-ad Professor
20. februar 2016 - 17:02 #3
Jeg har været i netto og Aldi i Viborg men de havde ikke en hjemme hverken her eller der.
Hvor mange megapixel skal den være for jeg kan se de er på 2 - 5 - 10 det er der jeg ser den største forskel sådan umildbart.
Avatar billede eurositi Ekspert
23. februar 2016 - 11:50 #4
Inden du beslutter dig, skal du lige være klar over, at disse billige dias-scannere slet ikke scanner i samme kvalitet som de noget dyrere negativscannere, der benyttes på f.eks. lokalhistoriske arkiver. Resultatet bliver ikke ret meget bedre, end hvis du havde lagt billederne i en almindelig (flatbed) positivscanner.

Hvis du vil have rigtig farvedybde (især detaljer i mørke områder går helt tabt med de billige scannere), skal du op og gi' i omegnen af 5.000 kroner. Måske kan du være heldig at finde noget til 3-4.000 kroner. Men læs hellere nogle anmeldelser inden du i givet fald brager pengene af.
Avatar billede frem-ad Professor
25. februar 2016 - 09:43 #5
eurositi jeg kan ikke bruge de fremkaldte, for nogen er blevet rødlige og nogen gul og nogen bare blevet mørke, så farverne er ikke så gode, men det lyder af mange tusser, så var det da nok værd og se hvad et firma skal have for og scanne det ind, eller der er en på facebook som har en scanner man kan leje en weekend.
Ellers prøver jeg med en af de billigere, men der er vel forskel på dem der foreslås i #1 og #2 til et par hundrede og så dem til 600. eller er der? for der er en god blanding her http://www.pricerunner.dk/cl/50/Scannere?ca_adid=14318366102&ca_agid=2346503222&ca_caid=64775222&ca_chid=187&ca_dev=c&ca_kwt=negativ+scanner&ca_lp=1005258&ca_mt=b&ca_nw=g&ca_pos=1t2&ca_source=gaw&ca_tid=kwd-93552584&gclid=Cj0KEQiA6bq2BRC6ppf0_83Z1YIBEiQAgPYNvZm9_DNJbGAeRRseVRSzG18kFRFQ685YSSzXENdgNuoaAvXL8P8HAQ
Avatar billede frem-ad Professor
05. marts 2016 - 09:17 #6
eurositi du kom med det nærmest med et brugbart svar, så smid svar.
Hvis der ikke er svar inden for en uge lukker jeg selv...
Avatar billede eurositi Ekspert
05. marts 2016 - 21:09 #7
Hermed et svar.
Det ser ud til, at negativscannere som Epson V-serien (f.eks. V600 og V800) starter ved omkring 5.000 kroner fra ny af, så hvis man kun har behov for at scanne en mindre portion gamle dias/negativer for at genkalde sig et personligt minde, er det nok ikke umagen værd at brage penge af på.
Så hellere købe sig til det for f.eks. 500 kroner.

Se evt. denne artikel:
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2362752,00.asp

Er man derimod pensionist, eller hvis man af andre grunde har tid til det, kunne det måske være mere interessant at nørde med det selv.

Et kuriosum...
Jeg arbejdede for nogle år tilbage på Stadsarkivet i Odense, hvor de en dag scannede et ældgammelt, meget blåligt negativ. Alle havde troet, at der var tale om et sort-hvidt billede, men efter farverensningen i den medfølgende software, viste det sig, at der var tale om et ganske skarpt og unikt farvefoto fra 1944 af Odinstårnet, lige efter at det var blevet sprængt i stykker.