Avatar billede tand Seniormester
16. januar 2016 - 16:21 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Nyt bundkort.

Jeg har sat nyt bundkort i min pc.
Asus  Z170-P
Så skal jeg trykke på f2 og så kommer jeg i  Uefi  bios utility - EZ mode, hvad skal jeg så gøre der. .?
Avatar billede Poko1 Ekspert
16. januar 2016 - 16:51 #1
Du skal nok denne vej! På nyere ASUS er det ESC. Tasten sæt dit installations medie i og væg UEFI BOOT.
http://web.gratisupload.dk/f/8ux29udv1i/
Avatar billede tand Seniormester
16. januar 2016 - 17:24 #2
Jeg kan ikke få den til at starte fra dvd drev.
Den løber forbi og skriver til sidst
Welcome til  freeDos. ( HTTP://www.freedos.org)
C:\>
Og så står den der og blinker.
Avatar billede Poko1 Ekspert
16. januar 2016 - 18:07 #3
Gå i Bios Vælg Restore Default Husk at kvitere med F10
http://web.gratisupload.dk/f/8ux2u7flt9/
Avatar billede tand Seniormester
16. januar 2016 - 18:20 #4
Det er slet ikke sådan en bios skærm jeg har.
Hvis jeg går i default skriver den.  Load optimized defaults ?
Og så kan jeg vælge. Og eller cancel.
Avatar billede Poko1 Ekspert
16. januar 2016 - 18:28 #5
Load optimized defaults og husk F10
Avatar billede tand Seniormester
16. januar 2016 - 18:29 #6
Den skriver at hvis jeg skal loade fra dvd skal jeg trykke på en knap inden for 5 Sek.
Selv om jeg gør det løber den videre til  C://.  Og står så der og blinker.
Jeg har sat dvd i drevet med installationen af bundkort.
Avatar billede Poko1 Ekspert
16. januar 2016 - 18:58 #7
kan du finde ud af at læse og følge denne vejledning i Bios opsætning?
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/Z170-P-D3/E10766__Z170-P-D3_UM_WEB.pdf
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2016 - 19:54 #8
På min Asus bærbare er det sådan: Start computeren og hold Esc knappen nede, som der står i #1, så kommer der opstartsmuligheder mellem harddisken og DVD drevet.
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2016 - 19:56 #9
Ps. bliver det ved med at kikse, så prøv at lægge windows over på en USB.
Avatar billede tand Seniormester
16. januar 2016 - 21:04 #10
Hvis win ligger på USB så skal den vel også finde ud af at starte op fra USB. .?
Esc virker ikke.
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2016 - 22:47 #11
Ja medmindre Asus selv finder en USB.
Esc virker ikke? Man skal ved opstart vente til der står Asus, så trykker man på Esc og holder den nede til der sker noget.
Man kan komme i bios på samme måde, med F2. Her kan du sætte DVD til 1ste boot i venstre side. Under boot muligheder sætter du DVD til 1ste boot.
Den hedder hedder ikke DVD men har bare et navn.
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2016 - 22:50 #12
Jeg kan se du ikke lukker dine spørgsmål, det bør du gøre, eller mister man lysten til at forsøge at hjælpe. http://www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/tand
Avatar billede tand Seniormester
17. januar 2016 - 09:21 #13
Jeg skal nok lukke mine spørgsmål.
Nu kan jeg få den til at starte  win på harddisken men den melder fejl og scanner men kan ikke reparere den.
Så nu ville jeg gerne prøve at formatere harddisken og så lægge win ind igen.
Men hvordan formateret jeg disken når jeg ikke kan komme ind i.
Avatar billede Poko1 Ekspert
17. januar 2016 - 09:54 #14
Hvor langt kommer du ind i indstallationen?
Avatar billede tand Seniormester
17. januar 2016 - 10:15 #15
Kun lige i start.
Men hvis man installere nyt bundkort og CPU og ram på sin pc, kan man så overhoved bruge det gamle styresystem på harddisken eller skal man ikke formatere og lægge det ind igen ?
Avatar billede Poko1 Ekspert
17. januar 2016 - 10:42 #16
Normalt ville du godt kunne installere oven i så ville du få en mappe der hedder Windows.Old men når du skal køre UEFI  Skal Harddisken være Uallokeret eller sat som GPT. og ikke som MBR. Idet der oprettes en UEFI partition i begyndelsen af disken!
Avatar billede tand Seniormester
17. januar 2016 - 11:15 #17
Nu tager jeg over  i butikken i morgen og får dem til at kigge på det.
Du må godt sende et svar poko
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2016 - 11:34 #18
Jeg kan ikke huske, om jeg har rettet i bios, men min Asus kører med MBR.
Da jeg købte den lå der en GTP disk i. Den disk der ligger i nu er en SSD disk, med Windows 8.1 som jeg har flyttet over fra en Medion maskine.
Da jeg startede op med den, meddelte Windows, at der blev rettet nogle ting og derefter kørte maskinen fint.
Det undrer mig, at der ikke kan installeres oven i, for windows er jo hverken MBR eller GTP, men jeg er sikker på, at poko1 ved mere om UEFI end jeg.
Avatar billede Poko1 Ekspert
17. januar 2016 - 11:38 #19
Hvis du forsøger at installere Som UEFI kan det ikke lade sig gøre på en MBR Disk!
tand  Jeg saler ikke point der er ingen steder jeg kan betale med dem....
Avatar billede Poko1 Ekspert
17. januar 2016 - 11:40 #20
I øvrigt når du slår Security boot og UEFI fra kan du godt installere på MBR.
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2016 - 13:22 #21
Så må det sidste være det jeg har gjort for længe siden og glemt igen. For jeg ved godt, at man ikke kan installere GPT på en MBR disk.

@tand
Der er ingen grund til at betale forretningen for det problem.
Du har 2 muligheder, enten gør som i #16 sletter hele disken, altså ikke en formatering, og laver disken om til en GPT disk, eller du
gør som i #20. Jeg tror poko1 vil finde 1ste løsning bedst.

Ps. der er åbenbart problemer på Eksperten
Avatar billede Poko1 Ekspert
17. januar 2016 - 14:29 #22
En Billedvejledning der måske forklarer Hvordan det hænger sammen.
http://web.gratisupload.dk/f/8ux7d3tjz9/
Avatar billede tand Seniormester
17. januar 2016 - 15:57 #23
Jeg havde en extra harddisk som jeg formaterede,
og nu ligger win 10 på min PC.
skriv lige et svar poko.
Avatar billede Poko1 Ekspert
17. januar 2016 - 16:27 #24
Samler ikke
Avatar billede tand Seniormester
17. januar 2016 - 16:36 #25
Ok