22. december 2015 - 18:07Der er
29 kommentarer og 1 løsning
Outlook kan pludselig ikke startes
PC: MSI CX720 OS: W10/64
Jeg kan pludselig ikke åbne mit outlook, hverken 2007 eller 2016. Denne meddelelse fremkommer i begge tilfælde. Kan nogen hjælpe mig ud af dilemmaet?
"Microsoft outlook kan ikke startes. outlook-vinduet kan ikke åbnes. Mappesættet kan ikke åbnes. Filen C:\USERS\PER\LOCAL\MICROSOFT\OUTLOOK\OUTLOOK.PST kan ikke åbnes."
Til orientering har jeg via TDC (erstatning for homedisk) fået installeret 365-versionen. Kan dette være årsagen? Men problemet gælder jo også 2007-versionen!
Har du begge versioner af outlook installeret samtidig? - det mener jeg Microsoft advarer imod - Outlook har det ikke godt med yngre/ældre udgaver af sig selv (i modsætning til andre office programmer).
Kan kun finde scanpst.exe for hhv. 2012 og 2016, men ikke 2007.
Jeg antager at 2016 efter installationen har alle data fra den tidligere version, så jeg roligt kan slette 2007-versionen?? Jeg mener at have 2016 fremme en gang umiddelbart i forbindelse med installation af off365! hvor det så ud til at det hele var der. Hvad er jeres opfattelse/erfaring/mening??
#1: Jeg er TDC kunde - ikke yousee, derfor kan yousee forslaget ikke umiddelbart benyttes, med mindre jeg opretter en yousee-konto, hvilket jeg ikke har nogen interesse i:-)
Jeg har kørt programmet og tilsyneladende med succes mht. oprettelse af mailkontoen. Men jeg kan ikke arbejde i Outlook, idet der kommer en meddelelse, der siger IKKE IMPLEMENTERET hvilke jeg så ikke forstår. Hvad betyder det?
Du kan bruge scanpst.exe uanset versionen - det handler simpelthen om at få repareret din PST fil.
Hvad TDC´s mail-rep. program gør, aner jeg ikke. Men kan du nu åbne outlook og se dine tidligere mails, lader det til at din PST fil er blevet repareret.
Du kan se opsætningen, og måske lure fejl, fra kontrolpanelet -> Mail. Ofte er det dog lettest at slette opsætningen, og begynde helt forfra. Det kræver bare at du kender selve mailopsætningen samt brugerID og password.
Installation/Afinstalltion af selve office-softwaren påvirker ikke data. Du har fortsat al data, selv om du helt afinstallerer alle office-programmer.
Som du ser af vedhæftede fil (det kan jeg vist ikke, så du får kopien her) kan jeg åbenbart ikke køre scanpst.exe. Men mener du at jeg bare kan afinstallere Outlook og geninstallere den uden at der mistes data. Den outlook, jeg har er en 'alene-version', altså separat fra officepakken!
kopi af skærmbillederne:
Det kan åbenbart ikke lade sig gøre at kopiere skærmbillederne hertil?
Jeg kan i Outlook se data (kalender, slettet, sendt fra den dato, hvor det gik galt. Vil disse blive bevaret ved en geninstallering ??
Al mail og kalender data ligger i PST filen. Hvis du er usikker på om den bevares, kan du altid lave en sikkerhedskopi af den. C:\USERS\PER\LOCAL\MICROSOFT\OUTLOOK\
Der ligger også anden data drysset rundt omkring - brugerordbog, signaturer m.m. - de ligger i separate mapper under C:\USERS\PER\ROAMING\MICROSOFT\ - her kan du også lave sikkerheds kopi af det du er urolig for at miste.
Men jeg kan berolige dig med at jeg aldrig har oplevet disse data gå tabt, med mindre der har været tale om uoverlagt reinstallation af hele maskinen :-)
I første omgang kan du selvfølgelig nøjes med at forsøge en reparation af outlook. Men det lyder nu mere som om du nu slås med selve konfigurationen af outlook, og det vil en reparation/reinstallation af office næppe lave om på.
Lige en afklaring - nu er din mailudbyder vel også TDC, ikke? - jeg mener, du har ikke Gmail, Yahoo mail, Hotmail el. lign? (altså din mailadresse slutter på @mail.dk eller en af de andre "domæner" som TDC ejer?)
Videre i sagen: mht. til pst-filen var der ingen problemer, idet jeg har afinstalleret Outlook2007 og installeret Outlook2016. Her var alt som det skulle være - altså I GÅR - men nu til morgen efter opstart får jeg igen en meddelelse om, at pst-filen ikke kan åbnes. Jeg er et stort spørgsmålstegn. Hvorfor opstår dette problem mon? Og er det et forslag til en løsning?
Meddelelsen betyder kort og godt, at Outlook ikke er i stand til at åbne filen. Det kan der så være forskellige årsager til:
* Fil-lokationen er ikke tilgængelig - eks. hvis den er anbragt på et netværksdrev. Det er C:\... ikke, så den kan du se bort fra.
* Filen er beskadiget ->Scan og reparer med ScanPST.exe. Hvis du har gjort det, og der ikke findes fejl, kan det heller ikke være årsagen.
* Fil-lokationen er beskadiget = fejl på C: drevet. Højreklik på C: drevet, vælg "Egenskaber", og vælg "Værktøj". Her kan du starte en scan af din disk. Det vil ske næste gang du genstarter den - husk at hakke af at den skal rette fejl automatisk.
At kommentarer forsvinder her på siden, skyldes at din browsersession af en eller anden grund er blevet afbrudt, inden du har trykket "opret". Dermed forsvinder teksten. Jeg har vænnet mig til at bruge CTRL+A, CTRL+C for at kopiere al teksten, før jeg trykker "opret".
Så har jeg kørt scanpst.exe, som konstaterede en fejl. Jeg lod den rette, hvorefter kom en klarmelding! Så startede jeg outlook igen, og samme meddelelse som nævnt i starten af tråden. Så er vi lige vidt! Godt nok træls
Okay, så tror jeg vi er så langt, at vi skal begynde forfra.
Afinstaller ALLE office programmer. Der er tydeligvis efterladenskaber fra tidligere versioner, der nu også spiller ind.
Når ALLE office produkter er afinstalleret, går du i c:\Programmer OG C:\Programmer (x86) | alternativt engelsk: C:\program files OG C:\Program Files (x86)
Her finder du "Microsoft Office" mappen, og sletter eventuelle efterladenskaber. Vær 100% sikker på du har afinstalleret alle office programmer først.
Når alt er afinstalleret, installerer du igen, først office pakken uden outlook, og til sidst outlook i den version du ønsker.
FØR du starter outlook første gang, kører du så ScanPST.exe endnu engang - og når den er færdig, kan du forsøge at åbne outlook.
Ole, jeg er nu nødsaget til at forlade min plads om end nødigt og med stor frustration. Jeg er ikke tilbage før søndag 3. januar om eftermiddagen. Derfor kan jeg ikke være i dialogen før! Jeg håber meget på en løsning af dette uoverskuelige problem.
Jeg så dit svar i går og tager lige tid til at komme videre:
Da jeg startede op her til morgen gik det fint med at åbne outlook uden problemer, hvilket gør mig endnu mere forvirret. Så nu ser jeg tiden an og venter spændt på hver dag! I øvrigt havde jeg før starten af vores dialog foretaget de nævnte ting. Men installation af office365 inkluderer outlook, så den vil ikke kunne separeres i installationen (?). Men nu 'kører' det altså - foreløbigt! Jeg vender tilbage efter nytår med opfølgende information.
poko1: Det var en misforståelse, idet der kom en side frem, hvor man skulle oprette en konto osv, men det viste sig bare at være den sædvanlige opfordring fra disse sites til at få registreret navn osv.
SUK! Det vartede ikke længe. Midt under åbning af mailposter kom der igen en fejlmelding at der ikke kunne åbnes mailposter - og så lukkede outlook ned og kunne så ikke åbnes igen - der står vi så igen! Så nu kører jeg dit forslag igen.
Mens jeg skriver dette kommer der pludselig mystiske lyde, tale og musik
Jeg har nu afinstalleret Office365, genstartet og åbnet outlook. Det fungerer perfekt. NU! Jeg vil nu GENSTARTE for at se, hvad der så sker. Jeg vender tilbage!
Lukkede ned og startede igen og Outlook startede, men jeg kunne så ikke skrive mail eller åbne mails. Der kom en meddelelse om at SYNC2 ikke lukkede korrekt ned og blev opfordret til at genstarte, hvilket jeg gjorde. Forinden havde jeg dog fjernet SYNC2 (ved ikke om det var nødvendigt). Efter genstart fungere outlook igen! Så mon ikke det skulle være i orden omsider?
Noget helt andet: Kender du/nogen der har kendskab til SYNC2 (som jeg nu har fjernet)synkroniseringsprogrammet eller er der forslag til et alternativt. Jeg skal bruge et sync-program til at synkronisere mellem outlook og google-kalender/kontakter.
Det var da ellers en relevant oplysning, der kom her til sidst :-) - altså at der er installeret 3.part plugin i outlook... - det kan sagtens have været medvirkende årsag til problemerne.
Jeg kender ikke selv Sync2 - jeg har selv brugt gSyncIT siden Google skiftede sit API i august 2014... - den kører upåklageligt, har et utal af indstillinger, og kan synkronisere mellem et væld af tjenester: http://www.fieldstonsoftware.com/software/gsyncit4/
Aktuelt kører den op imod Outlook 2013 - men 2016 skulle også være understøttet.
Det er betalingssoftware - men det er ikke en herregård det koster...
Havde skrevet en kommentar for længe siden, men den er åbenbart ikke kommet med (igen). Men i hvert fald er sagen helt OK og alt kører som det må forventes. Kører i øvrigt stadigvæk med SYNC2, som virker absolut tilfredsstillende. Også dette er betalingssoftware til en rimelig pris. Men, Ole, ping et svar så vi kan lukke sagen. Og tusind tak for din tålmodighed og hjælp undervejs.
jf. ovenfor - problemet er løst og jeg lukker sagen hermed.
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.