Avatar billede richardjensen Seniormester
19. december 2015 - 17:20 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Kulfri motor

Har ledt lidt 'rundt omkring' efter forklaring på 'kulfri motor'.
Avatar billede torrabi Nybegynder
19. december 2015 - 18:37 #1
En "kulmotor" er det der forstås som en "børste motor" hvor der er kulbørster i, som slides og skal udskiftes, som f.eks. i en batterihåndboremaskine.  men typisk "kulfri motor" er en "børsteløs"/"brushless"  hvor istedet for kul er motoren opbygget med perm-magneter og induktions-spoler. som både er mindre larmende og mere slidstærke idet der ikke er direkte kontakt med de bevægelige induktionsspoler og perm-magneter, og der i en børste motor er svag kontakt mellem kulbørsterne og rotoren.

denne wikiside forklarer rimelig godt forskellen.
https://da.wikipedia.org/wiki/B%C3%B8rstel%C3%B8s_DC-motor
Avatar billede richardjensen Seniormester
20. december 2015 - 17:38 #2
Undertiden skal man næsten have tingene smidt i hovedet før man fatter 'fidusen'. Jeg havde slet ikke forbundet de små motorer fra computere med motorer i vaskemaskiner og boremaskiner.
Tak for 'sparket' - er du interesseret i point så læg et svar.
Avatar billede torrabi Nybegynder
20. december 2015 - 19:13 #3
jo tak :D