Avatar billede scania Praktikant
15. december 2015 - 22:41 Der er 5 kommentarer

Fast IP og statisk IP konflikter dette?

Jeg fast IP 80.xxx.xx.xx. hos YouSee, jeg vil gerne lave adgang til min Sonology DS212+ NAS ude fra.
Jeg har adgang til NAS'en på mit lokale WIFI net
Nas er tilkoblet via LAN i YouSee Router/swits Cisco EPC3925.
i Routeren har jeg prøvet at ændre Dhcp til Statisk. men så kan jeg ikke komme på Internettet, jeg kan dog stadig komme ind i routeren via WIFI.
Er det den Faste IP der konflikter med statisk IP, eller jeg helt ved siden af?
NB: Har tidligere benytte Fast IP til en Hjemmeside jeg havde, men det behov er der ikke mere så er klar til at skifte hvis der er løsningen?
Avatar billede chalde Seniormester
16. december 2015 - 08:42 #1
Du skal ikke pille ved din WAN IP. Den er sat af Yousee via DHCP.
Du skal give din NAS en statisk intern (LAN) IP og derefter sætte portforward/NAT op til de porte du har brug for fra NAS'en.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
16. december 2015 - 13:58 #2
Hej

Jeg har selv en NAS hvor jeg anvender følgende måde.

Vælg
- Kontrolpanel
- DDNS
- Tryk Tilføj
- Serviceudbyder har jeg selv valgt Synology
- Værtsnavn kan du selv finde på et navn. Eksempelvis dit nickname. Ikke sikkert det er ledig. Jeg har bare ladet den stå på default i dropdown ved siden af.
- Tryk test forbindelse.
- Tryk OK i bunden.
- Din synology synkronisere nu op imod det værtsnavn du skrev. Så hvis din internetudbyder ændre din IP gør din NAS det samme. (Eksempel kunne det være: "MinNas.Diskstation.me")
Avatar billede Rune1983 Ekspert
16. december 2015 - 14:00 #3
Glemte at skrive du kan skrive en port nr bagved "MinNas.Diskstation.me:65655" (eksempel)

Det portnummer port forwarder du i din router så den sender trafikken til din NAS server.
Avatar billede puren Ekspert
16. december 2015 - 14:25 #4
problemet her er uvindenhed...

som chalde skriver så skal du ikke pille ved dnin WAN ip den er som standart giv af din udbyder.... du skal ind i portforward/NAT

rune1983>>> din metode vil kun lave et A-record og ikke mere end DET

1. du skal finde ud af hvad IP du har på nettet (din WAN IP)
2. du skal finde ud af hvad IP din synology box har typisk har den (192.168.1.x eller 192.168.0.x)
3. i din router skal du nu forwarded de porte til box som du skal bruge (da du ikke har skrivet hvad du skal med boxen kan jeg ikke hjælpe dig der...)  men her er der en liste https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_TCP_and_UDP_port_numbersover alle porte åben dem og KUN!!! dem du skal bruge hvis du tænker at mappe dig til den så du kan kopier filer så er læsningen SFTP eller FTPS og ikke FTP
Avatar billede Rune1983 Ekspert
16. december 2015 - 14:56 #5
puren >> Du har ret. Det laver kun et a-record. Jeg har lavet det sådan fordi jeg ikke gider betale de ekstra par kroner hver måned for fast IP hos min internetudbyder.

Ser også nu at "scania" skriver han har fast IP. Så det kun router portforward/NAT der skal til for at få tilgang til NAS serveren.