Avatar billede samiki Nybegynder
21. august 2001 - 14:48 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Sammensætning af multimediepc

Jeg skal starte på en multimedieuddannelse og har derfor brug for at skifte den gamle pc ud.

Hvad skal jeg være særligt opmærksom på? Hvilke dele skal være særligt gode?

Er der nogen som kan give mig et forslag til sammensætning af en god multimediepc - prisen skal ligge på max. 10000 kr.

Det er underordnet om jeg skal samle den selv eller købe den færdig, så jeg ser gerne forslag til, hvor dele kan købes billigt.

Avatar billede djeclemen Nybegynder
21. august 2001 - 14:50 #1
hvad skal den kunne da??
Avatar billede klyde-snot Nybegynder
21. august 2001 - 14:51 #2
Hmmm.. En ting er sikkert.

Du for da helt klart din pc billigst hvis du køber delene serparat.

Gerne fra nettet..

Søg på http://www.edbpriser.dk
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. august 2001 - 14:55 #3
zitech har et godt tilbud i øjeblikket, du får deres nyeste alt i een printer med, en Duron 800 Mhz, og meget andet, der er også en 17\" skærm med.

Ring til 4813 0000 og hør nærmere!
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. august 2001 - 14:57 #4
Zitech har ellers et kanontilbud i øjeblikket.

Zitech Duron 800Mhz inkl. Farvekopimaskine, scanner og printer.
Miditower ATX kabinet, M/B socket A, Ultra DMA/66, 1xAGP 4x, 3xPCI uATX, 128Mb PC133 Mhz SDRAM, 20Gb HD ATA/100 7.200 RPM, 10xDVD-rom drev, 3½\" Floppydrev, Geforce 2MX 200 32Mb RAM AGP med TV-out.
Onboard: AC´97 lydkort, PCI 10/100 Mbps netkort, 56K fax modem V.90, Internet opkobling, 17\" skærm med højt. & mikrofon, mus med scoll, musemåtte, Multimedie keyboard, HP Office PSC750 (Farvekopimaskine, scanner, printer)
Pris 9.995,- kr inkl moms

Citeret efter Zitech katalog August 2001.
Avatar billede keysersoze Guru
21. august 2001 - 14:57 #5
hvor skal du begynde henne?

edbpriser er et godt sted at kigge - har lige brugt 3500,- selv på en rimelig fed maskine (havde dog skærm, cd, disk så jeg kunne nøjes med bundkort, processor, køler, ram samt kabinet)
Avatar billede samiki Nybegynder
21. august 2001 - 14:58 #6
Tja, lidt video- og lydredigering, webdesign, flash, studio max, dreamweaver, director - forskelligt grafik.

Det er de ting jeg har brug for, at den skal kunne.
Avatar billede samiki Nybegynder
21. august 2001 - 15:00 #7
Jeg synes jeg har hørt en masse skidt om Duron Processor og har fået anbefalet T-bird.

Er der nogle kommentarer til det?
Avatar billede samiki Nybegynder
21. august 2001 - 15:08 #8
Jeg forestiller mig minimum 800 Mhz, minimum 20 Gigabyte HD, 256 MB Ram
Avatar billede samiki Nybegynder
21. august 2001 - 15:15 #9
Jeg har ikke forstand på hvilke mærker, der er gode og hvad der er vigtigst i sammensætningen af en pc.

Jeg vil gerne have at alle delene er gode - eller i hvert fald vide, hvornår jeg går på kompromis. Det synes jeg er svært at se i et tilbud, men i tilbud ved man jo godt, at der ofte er nogle dele, der er ok, og så er der andre dele der ikke er så gode.

Det er derfor jeg søger råd her.
Avatar billede keysersoze Guru
21. august 2001 - 18:15 #10
kig lidt på edbpriser.dk - der er både diverse tekster du kan læse, ig at kigge under de mest populære produkter giver også et godt indblik...

hvor skulle du så begynde henne i skole?
Avatar billede samiki Nybegynder
21. august 2001 - 18:18 #11
jeg skal begynde på kandidatuddannelsen i IT, multimedier på universitetet
Avatar billede gizkor Nybegynder
24. august 2001 - 15:19 #12
Det tilbud fra Zitech er da ikke særligt fantastisk, du bliver påtvunget en masse crap som faxmodem og mus/keyboard, og må til gengæld trækkes med en lille harddisk (som motherboardet ikke kan udnytte) et MX grafikkort, en Duron processor osv.

Nu hvor DDR ram er blevet så billige så sørg for at købe et bundkort der kan tage dem. Få også et ordentlige Grafikkort, f.eks Asus v7700 Deluxe, der både har video-in og tv-out... så er du sikret hvis du skal hive analogt video ind i computeren til en præsentation. Harddiske skal selvfølgelig være hurtige 7200rpm, men husk at både harddisk og bundkort skal køre UDMA100.
Til sidst har jeg et grundlæggende råd: Lad Være Med At Spare 500kr På Bundkortet!!!
Alle (incl. mig selv) der er faldet for det har fortrudt det bitterligt. Et godt bundkort koster mindst 1500kr og sådan er det bare!

Du kan f.eks. gå ind hos www.shg.dk der kan du selv sammensætte et system og se den samlede pris. Jeg har ved flere lejligheder handlet hos dem og har altid fået den rigtige vare hurtigt og effektivt. Andre er gladere for www.it.butikken.dk der skulle have en del bedre kundeservice.
Avatar billede gizkor Nybegynder
24. august 2001 - 15:21 #13
www.it-butikken.dk selvfølgelig .-)
Avatar billede gizkor Nybegynder
27. august 2001 - 13:48 #14
tak for point, jeg håber du får samlet et system der passer dig :-)