Avatar billede repsej22 Nybegynder
21. august 2001 - 13:58 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Græske bogstaver???

Jeg har brug for at kopiere nogle græske tekster fra et græsk pdf dokument ind i et græsk word dokument.
Hver gang jeg kopierer den græske tekst bliver teksten konverteret til nogle underlige tegn som intet har med græsk at gøre.
Jeg har installeret diverse græske skrifter samt tastatur layout, og kan godt skrive græske bogstaver i word...men kan ikke kopiere dem fra pdf dokumentet.
Hvis du har erfaring i at bruge andre alfabeter på en mac hører jeg gerne fra dig.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
21. august 2001 - 14:01 #1
repsej22> Hej.

Har du prøvet at bruge US-tastaturlayout (eller hvilket land dokumentet nu stammer fra ! ! !).

Det er formegentlig ikke lavet på et græsk tastaturlayout - og måske alligevel.

hilsen: http://www.aeble.net
Avatar billede aeblenet Nybegynder
21. august 2001 - 14:03 #2
Altså.....

Hvis dokumentet (PDFén) er fra Sverige, skal \"Tastaturlayout\" være svensk o.s.v.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
21. august 2001 - 14:06 #3
Hvis du har Acrobat (ikke Reader), kan du i menuen:

\"File\"> \"Info\" > \"Fonts\" se det rigtige navn på de fonte der er brugt i oprettelsen af dokumentet.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
21. august 2001 - 14:10 #4
Jeg ved ikke om Acrobat Reader kan det samme ?
Avatar billede repsej22 Nybegynder
21. august 2001 - 14:22 #5
Jeg ved ikke hvilket land dokumentet stammer fra, men det er helt sikkert skrevet på en PCér. Jeg har nu prøvet med et hav af forskellige tastatur layouts og hver gang er resultatet nøjagtigt det samme...så jeg tror ikke det er her fejlen ligger.

Jeg har hele Acrobat pakken, og kan se at dokumentet er skrevet med en græsk Arial. Den græske skrift jeg har på maccen er en Times New Roman...så det er måske her problemet ligger begravet...men gad vide om det hjælper at jeg får en græsk Arial....når dokumentet er oprettet på PCér vil jeg nok aldrig kunne få fat i nøjagtigt den samme skrift...  :-(

Jeg går på jagt efter en græsk Arial...og vender tilbage med nogle points, hvis du har hjulpet mig på rette vej  ;-)
Avatar billede macintosse Nybegynder
21. august 2001 - 14:39 #6
du kan sende pdf filen så kan jeg se på den, har græsk helvetica

mailto:info@macintosse.dk
Avatar billede aeblenet Nybegynder
21. august 2001 - 14:43 #7
Avatar billede repsej22 Nybegynder
21. august 2001 - 15:36 #8
pdf fil er mailet til macintosse

Held og lykke

:-)
Avatar billede macintosse Nybegynder
21. august 2001 - 15:58 #9
Sorry :-(
Jeg har prøvet lidt af hvert, (åbnet filen i illustrator, sat teksten ind i word, også i Virtual PC, virker heller ikke) og det ser ud som windoze tastaturinstillingerne gør det umuligt at beholde de rigtige tegn.
Avatar billede repsej22 Nybegynder
21. august 2001 - 16:09 #10
Tak for hjælpen anyway...
Jeg lader spørgsmålet stå noget tid, måske kommer der en græsk/dansk fontekspert forbi....  ;-)

Avatar billede aeblenet Nybegynder
21. august 2001 - 18:54 #11
repsej22>

Smid den på mail til mig....så skal jeg se....

info@aeble.net
Avatar billede repsej22 Nybegynder
22. august 2001 - 10:35 #12
Jeg er på et eksternt kursus de næste 2 dage, men har fået en af mine kollegaer til at maile den til dig...

Go´fornøjelse  :-)
Avatar billede aeblenet Nybegynder
22. august 2001 - 10:39 #13
OK

Forklaring følger her i dette spm
Avatar billede aeblenet Nybegynder
22. august 2001 - 15:06 #14
Fy for søren - sikke en opgave.

Jeg er sikker på at det kan lade sig gøre, men jeg har brugt min \"tid\" til denne opgave.

Jeg har downloadet de værktøjer der helt sikkert kunne være nyttige + nogle ikke helt rigtige fonte her:

http://www.ntm.dk/Fonttroubles.sit

Sorry - jeg gav op. Men den skal nok komme, hvis det er meget vigtigt ! ! !

Good luck !
Avatar billede repsej22 Nybegynder
24. august 2001 - 14:43 #15
Tak for indsatsen begge to  :-)
Jeg har også siddet med problemet her de sidste par dage og er stadig ikke kommet frem til noget brugbart  :-(

Hvis andre har mod på at prøve, så skriv din email adresse og jeg mailer pdf filen til dig.
Avatar billede mgk2 Nybegynder
24. august 2001 - 14:45 #16
Jeg har været inde på en meget god side, hvor man kunne downloade et, til det, meget godt program;http://www.ntm.dk/Fonttroubles.sit
Avatar billede aeblenet Nybegynder
24. august 2001 - 15:00 #17
mgk2>

Må vi så ikke høre hvor det er henne ?

Du har pastet mit link i dit svar ! ! !
Avatar billede repsej22 Nybegynder
24. august 2001 - 15:30 #18
Jeg har været inde og se på de andre spørgsmål mgk2 har deltaget i...
...så jeg tror desværre ikke at vi skal forvente at få et fornuftigt svar fra mgk2...
Avatar billede aeblenet Nybegynder
24. august 2001 - 17:57 #19
repsej22>

Har du gennemlæst de to PDFére der var i Stuffit-mappen ?

Var der noget brugbart.

Jeg har nemlig ikke læst dem, skal jeg sige dig.
Avatar billede victorgladium Nybegynder
28. august 2001 - 23:22 #20
du kunne også prøve at lægge det ind på virtual pc hvis du er i besiddelse af dette dejlige program, måske hjælper det.
Avatar billede repsej22 Nybegynder
29. august 2001 - 09:24 #21
aeblenet>
Jeg har skimmet de 2 pdf´fer igennem, og også læst en masse andet på nettet om unicode/worldtext...men hvis jeg skal være helt ærlig så forstår jeg ikke ret meget af det...og har derfor ikke fundet løsningen endnu.
Vi har også haft gang i en del andre eksperter, som også har måttet give op.
Men du får mine points for den tid du har brugt, aeblenet  ;-)

Jeg har nu siddet med problemet så længe, at vi har måtte opgive, og får nu istedet produceret de græske og rusiske versioner i de respektive lande.

Men det er et underligt lille problem...hvis der dukker en anden (bedre) løsning op skal jeg nok melde tilbage i dette forum.

victorgladium>
Jeg oplever nøjagtigt de samme problemer på en (rigtig) PCér...så der er ikke rigtig nogen ide i at prøve Virtual PC.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
29. august 2001 - 11:56 #22
repsej22>

jeg takker mange gange for points.

Du kunne måske få fat i en Græsk + Russisk version af Windows 95 el. 98 til din VirtualPC !!!!

Jeg ved godt at man ikke kan \"læse\" sig frem til så meget, hvis man ikke forstår sproget, men noget kunne der vel komme ud af det !!!

Blot et sidste spædt forsøg på at gøre mig fortjent til mine point.
Avatar billede bendta Nybegynder
17. september 2001 - 11:18 #23
Jeg har en del erfaringer med pdf-filer, som jo er meget anvendelige til sprogundervisning hvor der skal bruges særlige tegnsæt. Så undskyld jeg først bemærket dette spørgsmål så sent. Hvis pdf-dokumentet er rigtigt lavet skal men kunne kopiere de oprindelige tegn over i et nyt Word-dokument uanset hvilket tegnsæt og tastatur der oprindelig har været anvendt. Derefter kan man jo så selv vælge at omformattere dokumenter med et tegnsæt eller font der er identisk med den oprindelige eller hvor i hvert fald de samme taster er brugt for de samme tegn. Så hvis det skaber problemer vil jeg uden videre sige at det oprindelige pdf-dokument ikke er rigtigt lavet. Gå ind under File < Document Information < Fonts så ser du hvilke fonte der har været anvendt. Måske har de ikke været rigtigt \"embedded\" eller der har været en fejl enten i fontene eller de programmer der har været anvendt undervejs.