Avatar billede lazer2 Nybegynder
21. august 2001 - 11:54 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hvilket Bundkort???

Hej.
Jeg er totalt i vildrede.
Hvilket bundkort skal jeg vælge?
Jeg vil have noget af det hurtigste, og mest stabile. Og jeg vil ikke vente til der kommer noget nyt.
Jeg har set på: MSI (MS-6380) og Asus A7V266 og Epox EP-8KHA.
Jeg har foreløbig valgt EPOX EP-8KHA. Men både Asus og MSI skulle være hurtigere, og bedre. MSI (MS-6380) skulle være det bedste ifgl Tom\'s hardware guide, men andre siger at jeg skal holde mig til EPOX. Er der nogen med personlig erfaring. Eller som bare har styr på det, den kan sige hvilket kort jeg skal vælge?
Evt. også et andet en disse.
Men jeg bestiller i morgen, så det skal ikke være et der udkommer i næste måned.
Mvh. Lazer
Avatar billede kludedukken Nybegynder
21. august 2001 - 12:00 #1
Jeg vil forslå Soltek 75DRV !
forskellen på bundkortenes hurtighed er minimal, men der er derimod andre ting der er værd at tænke over : Skal det understøtte RAID ? osv.

Så kig på features/pris !
Soltek laver, efter min mening, gode og stabile bundkort og så er de billigere end ASUS osv.
Avatar billede kludedukken Nybegynder
21. august 2001 - 12:01 #2
Jeg har tidligere haft Soltek bundkort !
Og har netop købt det nævnte bundkort !
Avatar billede james_t_dk Juniormester
21. august 2001 - 12:04 #3
Jeg har et ASUS a7v266 Det er et kanont godt board, med nyeste bios opdatering (1004) er der ingen problemer med det.
Avatar billede lazer2 Nybegynder
21. august 2001 - 12:04 #4
Det behøver ikke at understøtte Raid. Det skal bare være stabilt, hurtigst, og med muligheder for overclocking mm.
Avatar billede lazer2 Nybegynder
21. august 2001 - 12:06 #5
--> James, var der problemer inden BIOS opdateringen?
Er der nogen der har prøvet EPOX kortet?
Avatar billede kludedukken Nybegynder
21. august 2001 - 12:11 #6
Så er Soltek 75DRV et godt board !
Hvis jeg skulle anbefale et andet, skulle det være det nævnte EPOX EP-8KHA.

Men Soltek er billigere, uden at det dermed er mere langsomt osv.

Desuden er det jo individuelt hvad folk sværger til ;o)

For mit vedkommende, er mit valg et resultat af gode pers. erfaringer med Soltek, samt et blik på forskellige tests og forholdet pris/ydelse.
Avatar billede lazer2 Nybegynder
21. august 2001 - 12:17 #7
Hvad med Microstar MS-6380 K7T266 Pro-R, det har også testet godt.
Det er dælme ikke nemt det her.
Avatar billede trille Nybegynder
21. august 2001 - 12:20 #8
MSI Har den bedste overclocking funktionalitet. De forsyner dig i øvrigt med et program, så du kan overclocke løbende under windows og hente den sidste nye biosversion - helt automatisk. Jeg har netop installeret et hos en god ven på en AMD Athlon 1200 MHz/266 - og det styrer vildt. Der følger også 6 USB porte med og i det hele taget har MSI i de senere år fået mig til at ændre mig fra at være indædt ASUS-fanatiker, til at foretrække MSI - især til AMD-CPU.

Læs i øvrigt denne test af lillebroderen fra Alt om Data:
MSI K7T Pro2-A
MSI bundkortet udstråler kvalitet. Man ser med det samme, at man har med MSI at gøre, når øjnene falder på nordbroen, der sidder drejet 45 grader i modsætning til broerne på andre bundkort. Efter MSI’s egne udtalelser har de valgt at designe deres bundkort på denne måde for at få en kortere signalvej mellem nordbroen og selve processoren. Når man installerer MSI bundkortet, skal man sikre sig, at rammodulerne er installeret, inden man installerer grafikkortet, for desværre er den ene ramsokkel kun tilgængelig, når grafikkortet er fjernet. Det er dog den eneste fejl, jeg kan finde i designet af dette bundkort, for alt andet synes perfekt. Strømstikket sidder placeret i det øverste højre hjørne. Derved undgår man, at kablerne fra strømforsyningen ligger og fylder ind over processoren. Rundt om selve soklen til processoren sidder der adskillige store elektrolytter, men de sidder dog placeret, så man kan montere en rimelig stor processor-køler uden problemer. Selve installationen af bundkortet og de forskellige komponenter, som skulle monteres på bundkortet – for eksempel ram og grafikkort – forløb uden nogen form for problemer. Men skulle man alligevel være uheldig at løbe ind i problemer, har MSI lavet en smart feature, der hedder D-LED. Det er en forkortelse for Diagnostic-LED, og som navnet antyder, er det nogle lysdioder, der viser forskellige lyskombinationer, hvis der skulle opstå fejl. Med manualen i hånden kan man så se, hvor problemet er. Hvis for eksempel maskinen standser under en opstart, og dioderne viser grøn/rød/grøn/grøn, kan man se i manualen, at der er et problem med rammodulerne. En smart og meget nyttig feature. Rent teknisk er MSI K7T Pro2-A bygget over VIA KT133-chipsættet, i kombina-tion med en VIA 686B sydbro har vi et bundkort, som understøtter U/DMA 100 samt fire USB-porte. KT133-chipsættet understøtter 1,5 GB SDRAM af typerne PC100 og PC133. Til forskel fra mange af de andre bundkortproducenter har MSI vedlagt en bagplade med to ekstra USB-stik, så der er fuld udnyttelse af alle fire USB-porte fra starten. K7T Pro 2-A er meget stabilt. Det klarede sig godt igennem de test, vi kørte, og jeg har intet at udsætte på dette bundkort. Der følger en hel del forskelligt software med til MSI-bundkortet, men det mest interessante er nok Fuzzy Logic – et lille stykke software, som lader brugeren overclocke direkte fra Windows. Der er både en automatisk og en manuel funktion. Så det er nemt at justere for eksempel front side-bussen til det maksimale og stadig bevare stabiliteten. Af andre medfølgende programmer kan nævnes Live BIOS, som altid sørger for at holde din BIOS opdateret. Live BIOS henter simpelthen den sidste nye BIOS fra Nettet, uden at brugeren behøver bekymre sig om det. Den BIOS-version, der lå på bundkortet ved leveringen, var en version 1.8. Men ved et hurtigt besøg på MSI’s hjemmeside fandt jeg en version 2.1. Jeg opdaterede uden problemer til den nye version og kunne følgende køre alle test under samme version.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
21. august 2001 - 12:20 #9
Jag havde et problem med at boote, periodisk, men det var også en beta der kom med motherboardet (1003B) jeg kan kun forestille mig at det er rettet fra ASUS\'s side, version 1004 ligger på nettet.
Min computer har ikke været nede eller haft boot problemer siden jeg opdaterede BIOS.
Avatar billede trille Nybegynder
21. august 2001 - 12:22 #10
MS-6380 K7T266 Pro-R er præcist det samme bundkort som MS-6380 K7T266 Pro ...dog har det integreret RAID-controller.
Avatar billede lazer2 Nybegynder
21. august 2001 - 12:23 #11
--> trille. Hvilken Køler har du så valgt. Der er jo ikke plads til de gode men støjsvage kølere fra Termaltake på kortet?
Avatar billede trille Nybegynder
21. august 2001 - 12:32 #12
Coolermaster - EP5-6I11 . op til 1,4 GHz - de er anbefalet af AMD og ganske støjsvage...

http://www.coolermaster.com
http://www1.amd.com/products/athlon/thermals
Avatar billede trille Nybegynder
21. august 2001 - 12:35 #13
...og de passer nemt ind på bundkortet ;o)
Avatar billede lazer2 Nybegynder
21. august 2001 - 13:03 #14
Mange tak Trille mfl., resultatet bliver nu at jeg har ændret min bestilling hos SHG, til MS-6380 K7T266 Pro-R. Jeg tillader mig at give alle points til trille. Kors jeg krydser fingre for at det er et fedt kort. Jeg har bestilt en Termaltake 6cu køler, som skulle være rigtig god.
Det bliver med en Athlon 1400 mhz.
Tak for hjælpen alle.
Avatar billede dennism Nybegynder
21. august 2001 - 13:30 #15
Jeg syntes at Asus A7V266  er kanont !! Virkelig godt bundkort!
Avatar billede trille Nybegynder
21. august 2001 - 14:21 #16
Du bliver glad - både points og penge er givet godt ud!

Held & lykke med det...

Venligst,
Claus
Avatar billede lazer2 Nybegynder
21. august 2001 - 14:36 #17
Tak.