Avatar billede jami Nybegynder
03. november 2015 - 10:07 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Vector format

Hej

Mig og min kone kom på den interessante ide at vi havde lyst til at begynde at skabe og kreere billeder og andet for at prøve at videre fører dem på nettet, men vi kom hurtigt over nogle udtryk og systemer som vi ikke havde hørt om før. "VECTOR" var et af de formater som enkelte billeder skal sendes i, for overhovedet at komme i betragtning hos de udbydere, som kan viderefører billeder på nettet. Nu er vores spørgsmål; kan man uden videre konvertere et JPEG format om til et sådan VECTOR format, eller skal man lave alle de billeder som man ønsker, i et program som allerede skaber den slags formater og ikke JPEG.

Hvor finder man evt. en af de bedste software programmer til dette formål ?

Kan paintshop klare den slags ?

Er opgaver i AutoCad en slags vector format ?

Venligst J og D
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
03. november 2015 - 10:51 #1
Vektorgrafik bruges til tegninger og firmalogoer. Fotografier er ikke egnede til dette format. Adobe Illustrator er et hundedyrt tegneprogram, der arbejder i vektorgrafik. Ligeledes AutoCad.
http://finnrasmus.dk/vektor-eksempel.pdf
En gratis mulighed for at konvertere pixelgrafik til vektorgrafik online:
http://vectormagic.com/home
Der findes også gratis tegneprogrammer, som arbejder i vektorgrafik, men jeg kan ikke huske, hvad de hedder. Det skal Google hjælpe med.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
03. november 2015 - 10:56 #2
https://inkscape.org/en/
Der findes flere.
03. november 2015 - 11:19 #3
Bedste software (afhænger af formålet):
Adobe Illustrator, AutoCAD

Kan paintshop klare den slags ?
Ja, Paint Shop Pro kan håndtere vector grafik.

Er opgaver i AutoCad en slags vector format ?
Ja, AutoCAD tegninger er i vector format.
Avatar billede jami Nybegynder
03. november 2015 - 13:51 #4
Hej

Mange tak for svarene - hvem må jeg give point til

Venligst Jamo
03. november 2015 - 14:44 #5
Jeg springer over!
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
03. november 2015 - 16:39 #6
Samler ikke. Læg selv svar.
Avatar billede prodic Mester
03. november 2015 - 17:21 #7
En kort indskydelse:
I visse tilfælde kan angivelsen "Vector" bare være et udtryk for et bestemt filformat såsom .ai/.eps og lign.
Indholdet kan sagtens være pixelbaseret så som f.eks. en indsat .jpg.

Så i mange tilfælde kan det betale sig lige at undersøge leverandørens konkrete krav før man kaster sig ud i alt muligt.
Enten det eller finde en leverandør der ved hvad de laver ;-)
Avatar billede milter Ekspert
03. november 2015 - 19:02 #8
Du skriver:  "... vi havde lyst til at begynde at skabe og kreere billeder og andet for at prøve at videre fører dem på nettet"

Hvad mener du egentlig med det? Mener du, at I ønsker at tjene penge på, at andre skal kunne bruge jeres fotografier, eller ....?

Hvis det er det, så har I fundet frem til de forkerte websider, som både prodic og FinnRasmussen forklarer.
Avatar billede jami Nybegynder
07. november 2015 - 10:29 #9
Ja lige præcis - man kan lægge foto og lignende ind på FOTOLIA og de kan derefter blive solgt videre - men det er ikke fotos der skal være i vectorformat, men iconer, tegninger, og lign. som man selv er ophavsmand til.
Avatar billede milter Ekspert
07. november 2015 - 18:16 #10
OK, så er det kommentarerne fra FinnRasmussen og erikjuul, du kan bruge.

Ingen af dem er tilsyneladende interesserede i point, så for at lukke spørgsmålet skal du selv lave et indlæg som et "Svar" og derefter acceptere det.
Avatar billede jami Nybegynder
07. november 2015 - 18:42 #11
Takker for alle indslag