Avatar billede taae Juniormester
30. oktober 2015 - 22:43 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke installere Windows 10

Hej Folkens

Jeg havde tilbage i april måned installeret en prøve version af Win 10 på min søsters bærbar. Nu har hun ikke rigtig brugt den i lang tid og i dag når hun tager den frem, kommer den op med en blå skærm, som siger at "PC/Device needs to be repared".
Vi har prøvet at sætte bios dato 2 måneder tilbage, men kan ikke slippe for den blå skærm, og bærbaren fejler ikke noget.

Nogen ideer ?

PS. jeg har ikke nogen installations usb eller noget andet... det skal installeres online. Jeg er selv i udlandet og har ikke direkte adgang til hendes pc.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. oktober 2015 - 10:07 #1
Da det er en tecnical prewiev der er på den, er den udløbet, og løsningen er som jeg ser det at installere det system som computeren er født med.
Avatar billede taae Juniormester
01. november 2015 - 21:11 #2
Godt forslag. Jeg må indrømme at jeg pt. ikke husker om jeg installerede technical preview på en ren maskine eller fra win 8.1. Men hvis vi antager at det er fra 8.1, hvordan kommer jeg så fra den nuværende blå skærm og tilbage til win 8.1?
Avatar billede 220661 Ekspert
02. november 2015 - 17:03 #3
Har ikke selv opgraderet en kørende version af Windows, så jeg ved ikke om måden er den samme som nu hvor man opgraderer til Win 10.
Når man har opgraderet kan man gå ind i recovery og "rulle" systemet tilbage til det det kom fra. Betingelsen er blot at man har Windows.old liggende på roden af c drevet.
Har du ikke det, eller kan man ikke få bootet maskinen op, så er der kun et installationsmedie tilbage for at få kontakt med computeren igen.
Så er det bare hvad der skal prøves?
Er det rep at win 10 så den kan boote, så man kan se om den kan rulles tilbage?
Eller er det en ny installation af det foregående system?
I begge tilfælde skal et medie bruges for at udføre det.
Avatar billede taae Juniormester
02. november 2015 - 17:18 #4
jeg har ikke nogen installationsmedie......

Det du nævnte med Recovery, er det fra BIOS? for ellers er det ikke muligt at tilgå systemet på nogen måder....
Avatar billede 220661 Ekspert
02. november 2015 - 17:33 #5
Nej det er ikke fra bios. Det er fra en kørende Windows desværre.
Jeg kan ikke se andre muligheder desværre :-(
Avatar billede taae Juniormester
02. november 2015 - 18:01 #6
Jeg har også prøvet at ændre dato via bios, og narre windows til at "gå tilbage", men selv det kan den ikke finde ud af.... Jeg må lige prøve at se om der er noget "Recovery" på den blå skærm.... vender tilbage igen...
Avatar billede 220661 Ekspert
08. november 2015 - 09:29 #7
Er du kommet videre?
Avatar billede taae Juniormester
08. november 2015 - 17:54 #8
jeg har bedt min søster om at se efter noget Recovery hvorfra hun kan rulle tilbage til 8.1 - har ikke hørt noget fra hende endnu....
Avatar billede taae Juniormester
12. januar 2016 - 10:16 #9
Det har vist sig at det preview hun havde installeret ikke kunne opgraderes til det fulde Windows 10. Jeg har installeret ubuntu på hendes mask.

Smider du svar
Avatar billede 220661 Ekspert
12. januar 2016 - 17:24 #10
Ubunto er også et udmærket system.
Tak for point