Avatar billede awbufas Nybegynder
19. september 2015 - 00:48 Der er 5 kommentarer

Windows 10 Crasher efter ca 20 minutters brug

Hej.
Jeg har kørt med ren installation af windows 10 i ca en måned.Jeg er ved
at være godt træt af at det crasher ved tilfældig brug (Browsere eller programmer) efter mellem 20 - 60 minutter.
Midt i arbejdet bliver skærmen sort og går i standby tilstand, pc'en går ikke ud.
Jeg har deaktiveret alt i strømstyring, både aldrig slukke skærm og aldrig
slukke harddisk.
Alle drivere er opdateret til de nyeste. Jeg har kørt Windows 10 fejlfindings program, ved at tage strømmen fra pc'en når "opstarts ringen)
begynder at snurre rundt, derefter starter muligheden for fejlfinding.
Jeg har kigget i loggen for at se om der var noget, det eneste jeg kunne finde var alle de ting der bliver afbrudt når jeg trykker på reboot knappen for at få liv i maskinen igen. Jeg har også kørt fejlfinding af programmer (Software) ingenting fundet.

Hvad i al verden kan det være. Min pc fungerede perfekt med Win 7.
jeg håber der er nogen der har en brugbar løsning på dette problem, jeg vil være så evigt taknemmelig
Avatar billede 220661 Ekspert
20. september 2015 - 09:24 #1
Har du lavet en opgradering til Win 10 først?

Du kan ikke for at få Win 10 lave en clean install og få det aktiveret.
Det skal være en opgradering. Ved opgraderingen gemmes aktiveringsdata på en server fra Microsoft til fremtidig aktivering, og du skal efterfølgende ikke bruge produktnøgle mere.
Oplysningerne hentes tilbage når den skal aktiveres.
Det er data vedr hardwaren sammen med nøglen der sammenlignes med ved denne aktivering.
Avatar billede awbufas Nybegynder
20. september 2015 - 11:26 #2
Jeg har først opgraderet og dernæst clean install, og så er Windows blevet aktiveret. Jeg har fulgt anvisningerne.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. september 2015 - 11:37 #3
Kan du i logbog se hvad der går galt?
Får du en blue screen ved nedlukning med en hændelses fejlkode man kan arbejde videre på?

Er computerens hardware opdateret med nyeste drivere?
Avatar billede awbufas Nybegynder
20. september 2015 - 14:12 #4
ja, der er en fejl der går igen. Det er error 4101. Alle drivere er fuldt opdateret.
Jeg har læst om denne fejl på andre fora. der er 10000 ting man gå igennem
for at finde ud af hvad denne fejl kan skyldes. Se link :

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-hardware/black-screen-after-upgrading-to-windows-10/cf3b4559-67d8-40e0-9cf2-ebf4528e1e78?auth=1

jeg kan simpelhen ikke forstå at man kan lave et stykke software som windows 10 der laver problemer som denne og at microsoft "smarte" fejlfindings program ikke selv kan rette problemet. apropos fejlfindings programmet, så skal man genstarte pc'en og vente til opstarts ikonet snurrer rundt og så derefter tage strømmen fra pc'en.... dette skal man gøre 3 gange for at åbne fejlfindings programmet. HVORFOR skal man gøre alt dette.kunne man dog ikke bare have lavet en enkelt exe fil eller proppe win dvd i som man kunne førhen. jeg har lige downgradet til win 7 og der er ingen problemer.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. september 2015 - 15:57 #5
Nå du er hoppet tilbage igen.

Mit bud er at du måske har et problem med specielt grafik driveren, og det er derfor den lukker ned.
Problemet kan være at driveren ikke er signeret til brug i Win 10, og er den sat til at kontrollere om at finde drivere der ikke  er signeret kan dette være skyld i at den fejler. Jeg har i andre tråde læst om at nogle har fjernet kontrol med signering af drivere.
Det kan gøres på denne måde:
http://www.howtogeek.com/167723/how-to-disable-driver-signature-verification-on-64-bit-windows-8.1-so-that-you-can-install-unsigned-drivers/  (samme måde skulle være på win 10)

Jeg kører ikke selv Win 10 (endnu) så jeg er ikke lige bekendt hvordan dette fejlfindingsværktøj virker. Men ud fra det du beskriver virker det utroligt bøvlet at bruge.

Jeg har selv en computer hvor jeg har fået tilbud om opgradering, men jeg har valgt at ignorere det her i starten, da der er en del børnesygdomme der gør at ikke alle får den oplevelse man forventer med et nyt system.