Avatar billede skjaer Nybegynder
20. august 2001 - 22:28 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

design af \"bruger grænseflade\"

Leder efter nogle løsnings forslag til hvordan men for en database til at \"se lidt bedre ud\", er det muligt at undgå at alle forms åbnes i nye vinduer, selv om de er maximere.

det er gerne vil have er ideer, eksempler på opbygningen af en grænseflade med \"rigtigt program look\"
Avatar billede mugs Novice
20. august 2001 - 22:33 #1
Kan du uddybe lidt nærmere.Hvad forstår du f.eks med udtrykket:
\"er det muligt at undgå at alle forms åbnes i nye vinduer, selv om de er maximere.\"

Avatar billede keysersoze Guru
20. august 2001 - 22:35 #2
du kunne evt prøve at kigge lidt nærmere på IDG\'s hæfte om MS Access - der er alt i access beskrevet rimelig godt - og så koster hæftet ikke mange basseøre...
Avatar billede skjaer Nybegynder
20. august 2001 - 22:41 #3
I min database åbnes flere forskellige tabeller, under normal brug (forskellige søgning osv.) Hver gang en form åbnes, åbnes den som et selvstændigt vindue (repræsenteret på task baren)
Jeg vil gerne skabe et mere integreret design, så det virke som en helhed og ikke bare en masse stumper der hænger sammen.
Avatar billede skjaer Nybegynder
20. august 2001 - 22:48 #4
til keysersoze, da jeg ikke har fundet noget om emnet i nogle af de ældre hæfter ej heller i nogle af de større bøger jeg har, tvivler jeg på at et at de små IDG hæfter dækker problemet, men hvis du har en konkret titel der omhandler emner er jeg da meget interesseret
21. august 2001 - 05:25 #5
Hej Skjaer,

Det med at åbne forskellige forms kan du undgå ved at gå i Funktioner->Indstillinger->Vis og fjerne krydset i \"Vinduer på processlinie\" (tror jeg nok, at den hedder på dansk. Den hedder \"Windows in taskbar\" på engelsk). Derved vil du kun have ét vindue (som i tidligere versioner af Access)

Derefter er det et spørgsmål om at lave et naturligt flow mellem alle forms, således at brugeren, fra hver form, har knapper til at åbne de forms, som er relevante på det pågældende tidspunkt/sted.

NOgle vælger at køre alle skærmbilleder maksimeret, mens andre bedre kan lide at benytte standard-størrelse, således at brugeren kan se de vinduer, som er åbne i baggrunden, og derved hurtigt kalde dem frem igen ved at klikke på dem.

/Thomas
Avatar billede skjaer Nybegynder
21. august 2001 - 08:05 #6
Du skal nok få nogle af pointene, men jeg vil stadigvæk gerne ser en konkret løsnings forslag, da jeg aldrig har set andre løsninger end den \"switchboard\" løsning der er standart i det meste litteratur
Avatar billede martens Guru
21. august 2001 - 09:10 #7
Hvad med at lave dine egne menuer, det lugter da lidt af \"rigtigt program look\".
Menuer er nemmere at vedligeholde, fremfor formularer med en masse bagvedliggende kode.
Jeg har selv lavet en db der er styret af brugerdefinerede menuer.

mvh martens
Avatar billede terry Ekspert
21. august 2001 - 14:04 #8
hi skjaer,
The way Thomas explains is the \"traditional\" way to do it and the quickest way to get something up and running too I think!
But really its up to you to give it the good \"program look and feel\" that YOU want. Everyone has different ideas as to what a good \"bruger grænseflade\" should look like.

Try usinging sub forms and tab controls. These can reduce the number of \"logical\" forms needed and I personally think, give a more professional look. I also think that the use of Access\'s Navigation Buttons and Record Selectors should be avoided, make your own, they look much better.
Also making your own menu and removing those that arent needed helps too.

Avatar billede mugs Novice
21. august 2001 - 15:45 #9
Jeg har tænkt en del over dit spørgsmål siden igår. Jeg har arbejdet med en lille testdatase. Jeg har dog ikke fundet de vises sten, og det skyldes, at dit spørgsmål ikke har et klart svar. det du beder om er jo subjektivt, det den ene bruger mener er en god brugerflade, passer ikke til den anden.

Jeg kan fuldt ud tilslutte mig svarerne fra Thomas og Terry. Brug de muligheder Access tilbyder dig i form af underformularer, kommandoknapper kombineret med hændelsesprocedürer.

Hvis disse muligheder ikke dig den brugerflade du ønsker, jamen så lav selv dine egne navigationsknapper m.v.
21. august 2001 - 16:03 #10
Okay, hvis du vil have skærmdesign, som er lidt ud over det sædvanlige, så har jeg her et eksempel, som jeg har lavet engang:
http://www.makeiteasy.dk/tj/profilbase1.jpg

Ellers et andet mere alm. eksempel:
http://www.makeiteasy.dk/tj/forecast1.jpg

/Thomas
Avatar billede skjaer Nybegynder
21. august 2001 - 18:11 #11
I har nok ret i at jeg ikke finder nogen endelig løsnig her, med det jeg egentligt lede efter var en mulighed for at se andres løsning, men nu afslytter jeg spørgsmålet med point til alle.
Avatar billede martens Guru
21. august 2001 - 23:23 #12
Takker for point....

Skulle der opstå yderligere så skriv !

mvh martens

btw : Jeg kan godt lide thomasjepsen´s idéer [screenshots]