Avatar billede PoWeD Praktikant
11. juli 2015 - 19:33 Der er 3 kommentarer

Tv Hz betegnelser

Eftersom jeg har i tanke at købe et TV er jeg blevet i tvivl om følgende:

Hvad betyder alle de Hz betegnelser som forskellige TV kører med?
1000 Hz Clear Motion Rate
1000 Hz Motion Rate Ultra
1000 Hz Motion Clarity Index
1000 Hz Picture Quality Index

Hvis vi tager udgangspunkt i disse 4 betegnelser hvad er så den bedste? Og hvad betyder de?

Mvh. Daniel Bastrup
Avatar billede claes57 Ekspert
11. juli 2015 - 20:39 #1
et firma har patent på et navn - så det er 4 navne for det samme. I verden er der (ca) 4 skærmproducenter. Alle tv-producenter køber så skærme hos en af de 4 - men må ikke kalde deres skærmteknologi for det samme som de andre. Alle er navne på noget software, der får det vanlige tv-signal til at se bedre ud.
Se på det som at du har en dvd-film, og får den vist på et hd-tv (der ligger noget software, der opskalerer billedet undervejs). Tilsvarende fra hd-tv til fullhd-tv, og til 4k-tv.
Avatar billede PoWeD Praktikant
11. juli 2015 - 20:44 #2
Så det er bund og grund det samme? Så det er Hz man kigger efter og det sidste er bare som du skriver noget de skriver?
Avatar billede Slater Ekspert
11. juli 2015 - 20:48 #3
Det er ikke software, det er oftest navne fabrikanterne bruger til at erstatte "refresh rate", så de kan lyve om hvor godt det er.

Og ja, lyve. En refresh rate er nemlig et rimeligt fast begreb. For at kunne sige at et fjernsyn har en 60 hz refresh rate, så skal det kunne opdatere billedet 60 gange i sekundet. Et normalt tv-signal er kun 25 hz, så som regel er det morphs genereret af software der bliver vist, men det skal kunne gøre det.

Det er tv-fabrikanterne bare ikke tilfredse med, fordi de gerne vil vise nogle højere tal, og derfor finder de på deres egne ord, så de kan påstå det er højere.

Et LG tv med "TruMotion 240 hz" er i virkeligheden 120 hz. Et Sony tv med "MotionFlow 240 hz" er kun 60 hz. osv.

Det er ren humbug og ikke til at finde ud af, derfor er det bedste man kan gøre som regel at gå ned til en forhandler og se tv'et køre.

Netop fordi tv-signalet alligevel kun er 25 hz, og kun meget få film, som f.eks. Hobbitten, fås i 48 hz, betyder hz faktisk ikke noget som helst i sig selv. Det du ser med de højere hz er som sagt software-generede billeder, der nedsætter sløring mellem frames. Men en god kvalitet skærm med mindre sløring betyder langt mere end højere hz.