Avatar billede barefordi Nybegynder
14. juni 2015 - 23:13 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Vand

Jeg har i lang tid tænkt over noget.

Man siger at vand indtager sin faste form ved 0 grader og derunder.
fra 0 til 100 grader indtager den sin flyderne form.
Fra 100 og opad indtager den sin gas form.

Alt dette kan jeg huske fra folkeskolen meeeen.

Vand fordamper hele tiden (så vidt jeg ved både når det er is og flyderne vand)

Men hvordan kan det være? vandet er endnu ikke 100 grader men det går stadig over i sin gas form.

Nogle som kan forklare det på en simpel måde så selv jeg kan forstå det?
Avatar billede kurt54 Ekspert
14. juni 2015 - 23:22 #1
og så har du helt set bort fra trykket - i en trykkoger eller en dampmaskine forbliver vandet på vædskeform langt over 100 grader - kogepunktet variere med trykketr.
Avatar billede jens48 Ekspert
15. juni 2015 - 00:34 #2
Molekylerne i vandet bevæger sig og dem tæt ved overfladen kan, hvis de har energi nok, slippe ud. Hastigheden det sker med afhænger af en række faktorer:
1. Temperaturen. Jo højere temperatur, jo lettere sker det.
2. Fugtigheden i luften. Ved høj luftfugtighed slipper der kun få molekyler ud.
3. Lufttrykket. Ved lavt tryk sker der større fordampning. Ved meget lavt tryk kan vandet koge ved lave temperaturer. Hvis trykket er nede på ca. 0,1 Atm vil vand koge ved ca 46 °C.

I øvrigt kan is også fordampe uden at smelte først. Det kaldes sublimering.

Se f. eks.: https://en.wikipedia.org/wiki/Evaporation
Siden findes desværre ikke på dansk, men hvis norsk kan bruges så se: http://no.wikipedia.org/wiki/Fordampning
Avatar billede barefordi Nybegynder
15. juni 2015 - 01:20 #3
kurt54 det har du selvf ret i.

jens48:
Hvis du lige ville se på den teori jeg har fået af dine gode links.

Fordampning sker ikke ved hjælp af temperatur men af den enegi de forskellige molekyler får/indeholder. Ved 100 grader i normale omstændigheder får molekyler nok enegi fra det der giver varmen (sol og lig.) til at de kan bryde den forbindelse de har med de andre H2O molekyler.

Når graderne er under 100 grader er der stadig nogle molekyler der har enegi nok til at afbryde forbindelsen og derved kan overfå til gas form (damp).

Den enegi kan de få via solen og den enegi der opstår når de støder sammen med andre molekyler.

hvis proccessen opstår i et rum med høj fugtihed eller et lukket rum ville enegien stadig blive tilført til den enkelt molekyle men den enegi bliver i mindre eller støre grad frataget den.

en hel doktor afhandling for mig men håber jeg er på rette vej
Avatar billede acore Ekspert
15. juni 2015 - 09:26 #4
Luft kan indeholde en vis mængde vand. Du kender det fra kondens på vinduer - på vinduesfladen køles luften og der kan ikke være så meget vand i luften, hvorfor den kondenserer ud.

Så der er en sammenhæng mellem hvor meget vand, der kan være i luften (mængden af vand i luften kaldes også damptrykket) og temperaturen. Jo højere temperatur - jo mere vand. Den kan nemt beregnes. Ved 100 C er damptrykket 1 atm og derfor koger vandet.

Du kender det også fra den relative fugtighed. Når den relative fugtighed er 100% indeholder luften al det vand, der er plads til.

Hvis trykket er højere end damptrykket af vand ved den givne temperatur vil der være vand på væskeform og så meget vand i luften som svarer til vandets damptryk. Hvis trykket er lavere end damptrykket af vand vil al vandet fordampe og der vil ikke være vand på væskeform.
Avatar billede jens48 Ekspert
17. juni 2015 - 23:38 #5
Ang. dine bemærkninger i #3 om temperatur. Når temperauren stiger bevæger molekylerne sig hurtigere og de har derfor lettere ved at undslippe. Dette sker også ved temperaturer under 100 °C. Energien skal komme udefra, altså ingen opvarmning fra molekyler der støder sammen.  I øvrigt beskriver acore processen ganske godt.
Avatar billede barefordi Nybegynder
29. juli 2015 - 04:28 #6
lukket
29. juli 2015 - 12:05 #7
.... og du kunne slet ikke bruge nogle af de mange gode kommentarer du fik???