Avatar billede jpia Nybegynder
20. august 2001 - 15:30 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

IE - fylder ikke hele skærmbilledet?

Problemet er, at internetsidderne ikke fylder hele skærmbilledet i breden.
F.eks. når jeg er på www.jubi er ca. 4 cm i hver side af skærmen blanke.
Hvad gør jeg?
Avatar billede herholdt Nybegynder
20. august 2001 - 15:32 #1
Jubii, har fastlåst sin side.
Avatar billede jimsim Nybegynder
20. august 2001 - 15:40 #2
Det er den måde de har designet deres hp på.
Prøv kig her på eksperten, der er bare blåt istedet for på jubii.dk, hvidt. Det er tabeller der er brugt.
Avatar billede blakoe Nybegynder
20. august 2001 - 15:41 #3
På min IE fylder jubii hele siden. Men jeg har ikke løsningen på dit problem.
Og det er åbenbart alle web-sider, og ikke almindelige programmer, f.eks Word?
Avatar billede herholdt Nybegynder
20. august 2001 - 15:41 #4
Hvis du virkeligt gerne vil ha det skal fylde hele skærmen bliver du nød til at sætte din skærmopløsning med!?
Avatar billede jakoba Nybegynder
20. august 2001 - 15:43 #5
Mange \'professionelle\' sider har låst deres websider til ikke at kunne vise mere end fx 640 pixels brede. Officielt er det for at \'være kompatible med små skørme\'. Reelt er det fordi de er for dovne til at lave et ordentligt stykke arbejde.
HTML er jo netop lavet til at tekst og billeder skal kunne flyde og udfylde det vindue de får.

mvh JakobA
Avatar billede herholdt Nybegynder
20. august 2001 - 15:45 #6
Det har intet med dovenskab at gøre.
En linie tekst, må maks være på 50-60 anslag, ellers bliver det umuligt at læse!
Avatar billede jakoba Nybegynder
20. august 2001 - 16:02 #7
Se på aviserne, man kan bruge spalter, og det gør de fleste websteder også, langt langt smallere end 60 tegn.
Avatar billede herholdt Nybegynder
20. august 2001 - 16:05 #8
HALLO, de må MAKS være på 50-60 anslag, da kan sakens være mindre, bare de ikke bliver længere. For man mister orienteringen når man skal skifte linie.
/Nicklas
Avatar billede jakoba Nybegynder
20. august 2001 - 16:18 #9
Ja, jeg kender godt den regel, men den er da ikke en grund til at fx politiken skulle vælge at skrive en enkelt spalte på hver side ned langs midten af arket. man kan sagten lave en bred side i spalter.

Det er dovne designere der siger \"jamen hvis teksten skal kunne flyde er det jo svært at garantere at alting står pænt i forhold til hinanden.\" Ofte fordi de (eller de lærere der oplærte dem) er uddannet inden for printmedierne hvor man kan forudsige præcis hvor stor teksten bliver i forhold til billederne og papirbredden.

Det kan man ikke på en computerskærm. på reklamebureauerne har man skærme der er op imod 2000 pixels brede. en fjernsysnsskærm er noget over 500 pixel bred. Det kræver lidt omtanke at lave en webside der ser lige godt ud begge steder.
Her er eet forsøg: http://hjem.get2net.dk/Jakob.Aggernaes/javascript12.html

mvh JakobA
Avatar billede herholdt Nybegynder
20. august 2001 - 16:38 #10
JakobA>> Det er tydeligt at du har total styr på det der med hjemmesider!? Så jeg tror jeg trække mig, du er på et meget højere plan end mig.
Jeg er selv webdesigner i et stort webbureau, og jeg har lavet mange store sites, men jeg bukker for dig og din store kunnen!?.....FLOT
/Nicklas
Avatar billede jakoba Nybegynder
20. august 2001 - 16:46 #11
Det var vist den berygetde ironi. Men det er såmænd ok med mig :-))