Avatar billede velin Nybegynder
10. juni 2015 - 12:07 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Køb af ny mac

Hej, jeg skal have købt en ny mac, og kan ikke finde ud af om mac mini'en er god nok til mig, eller jeg skal op i en voldsom dyrere løsning. Jeg er grafiker, og bruger meget indesign, photoshop og illustrator, og arbejder ind i mellem med meget store filer. ( laver ikke 3D eller videoer)  Valget står imellem mac minien og en macbook pro. I skal IKKE tage at det er en bærbar (skærm, tastatur og man kan tage den med) med i overvejelserne.

Jeg vil jo helst købe minien, for den er kun halvdelen af prisen af hvad pro'en koster, men er minien god nok, ville jo være skrækkelig ærgeligt at jeg finder ud af at den er langsom med store filer når jeg først har købt den.

Den mac mini jeg har i tankerne, og som Humac har anbefalet:

3.0GHz Dual-Core Intel Core i7 (Turbo Boost up to 3.5GHz)
16GB 1600MHz LPDDR3 SDRAM
1TB Fusion Drive
Intel Iris Graphics

og den bærbare pro udgave:

15-inch MacBook Pro with Retina display
2.5GHz Quad-core Intel Core i7, Turbo Boost up to 3.7GHz
16GB 1600MHz DDR3L SDRAM
512GB PCIe-based Flash Storage
Intel Iris Pro Graphics + AMD Radeon R9 M370X with 2GB GDDR5 memory
Force Touch trackpad
Backlit Keyboard (Danish) & User's Guide (Danish)
Accessory Kit

Hvad siger i.

Tusind tak for hjælpen.
Avatar billede klavil Seniormester
17. juni 2015 - 15:12 #1
Og det skal være mac?
Hvad med Imac?
Den store forskel på de to er:
Mini har dual core CPU mens Macbook har Quad-core.
Dvs at du kan køre flere ting ad gangen på Macbook.
Macbook har også et ekstra grafikkort, så skal du lave ting hvor det kræver mere grafik, det kan også være 2D, så er der mere ydelse i Macbook.
Spørgsmålet er så om en Mini er nok og det kommer helt an på hvilke programmer du kører. Hvor mange ram du bruger nu, hvor meget af din pu du bruger når du kører max og hvor meget grafik du kræver.
Avatar billede velin Nybegynder
18. juni 2015 - 11:54 #2
Hej Klavil

Jeg har fundet ud af at mac mini ikke er god nok til mig. Har bare glemt at slette mit spørgsmål herinde, beklager meget. Jeg giver gerne point for dit svar, så skal du bare smide et svar.
Avatar billede klavil Seniormester
19. juni 2015 - 20:31 #3
fint du har løst det:) og hvad blev valget
Avatar billede velin Nybegynder
22. juni 2015 - 11:01 #4
Har ikke helt besluttet mig endnu om det bliver en imac eller macbook pro. Tænkte ikke over at jeg bare kan bruge imac som nr. 2 skærm. Så har jeg jo stadig min egen skærm som er en mat skærm til når jeg laver trykte medier.
Avatar billede velin Nybegynder
25. juni 2015 - 08:56 #5
Jeg afslutter