Avatar billede aagerup Nybegynder
20. august 2001 - 14:47 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Adgang til netværk - igen!

Her har I mig tilbage...

Stadig bøvl med at få adgang til min ejendoms supernetværk -

aeblenet foreslog :DNS er problemet. Jeg har netop fået DNS - 172.16.0.1 - kan det passe, at det er en DNS-adresse eller navn eller hvad det hedder?

Jeg har ikke fået sys-oppen til at tjekke om jeg plinger ind overhovedet?

Og ja, jeg  har et kontrolpanel der hedder Internet! Skal det bare smides Ud eller hvad?

Og sidste nyt: Skal jeg eller skal jeg ikke indstille proxy-serverindstillingen? Man har fortalt mig, at jeg skal prøve at \'gå udenom\' proxyserveren!

Og allersidst: skal jeg kunne komme på netværkets intranet selvom jeg ikke kan komme på internet?

Kort sagt: Hvad gør jeg (igen)?

vh
Aagerup
Avatar billede aeblenet Nybegynder
20. august 2001 - 15:17 #1
Hej igen aagerup.

Har dit modem alle de rigtige indstillinger, så lyder dette meget mærkeligt.

Ja- det er en måske en name-server DNS eller din porxy.

Nej - du må ikke smide dit kontrolpanel \"Internet\" væk. Denne skal også indstilles korrekt.

Bor du tilfældigvis på \"Skydebanenettet\" ?
Avatar billede dorkstar Nybegynder
20. august 2001 - 15:24 #2
Glem kontrolpanelet for en stund (Hvis du ikke skriver noget i det, har det ingen indflydelse)

1 Åbn kontrolpanelet \"AppleTalk\" og gør Appletalk aktivt.

2. Åbn kontrolpanelet \"TCP/IP og vælg \"Connect via Ethernet\" og \"Using DHCP Server\" i dropdown menuerne.

Andet behøver du ikke at gøre, hvis ellers din Windows-elskende SysOp har gjort sit arbejde ordentligt.

Mht. til Intranet kræves det, at Serveren kører Win NT eller 2000 Pro - andre versioner understøtter ikke AppleTalk uden at der skal installeres ekstra software, f. eks. AppleShare IP på serveren.

Held & lykke

DorkStar
Avatar billede aagerup Nybegynder
20. august 2001 - 15:54 #3
Ja, nu sker der måske noget.

Jeg har netop talt med sys-op.

DHCP-serveren skal også selv hente DNS og router adresser - ligesom den henter IP-adresser.  Det med IP-adresseren er som agt OK. Men det er en fejl, at den ikke henter DNS og router adresser også.

Men hvor ligger fejlen?

Sys-op mener at vide, at en bestemt version af kontrolpanelet TCP/IP \'ikke vil\' sammen med en windowsbaseret server-eller noget i den retning.

At lige præcis den pågældende version af kontrolpanelet ikke vil hente DNS og Router-adresser!!

Hvorom alting er. Sys-op har lovet at ringe tilbage snarest. Bla. med oplysninger så jeg kan konfigurerer manuelt.

Og til aeblenet: Tæt på med Skydbanen!!, det er også vesterbro i Kbh, men A/B Enghaven.

Sys-op har netop fortalt, at det er noget med et request, -altså at man skal bede TCP/IP om også at hente DNS og router....

Igen hvordan lyder det i jeres ører?

vh
Aagerup
Avatar billede aagerup Nybegynder
20. august 2001 - 16:01 #4
Sidste nyt:

Sys-op har sendt mig en artikel. Så vidt som jeg kan læse, så skal jeg have et andet kontrolpanel Open transport/TCP. Er det rigtigt?

vh
aagerup
Avatar billede aeblenet Nybegynder
20. august 2001 - 17:39 #5
aagerup>
Jeg tror du mangler at indstille dit modem ordentligt.

De andre ting ER dælme iorden efterhånden.

-en anden metode er: Formatér din harddisk og installér MacOSén igen. Den finder nemlig selv vej til netværket, hvis du bare lader modemet sidde i.

Når du så skal vælge dine indstillinger er det første du gør at åbne \"TCP/IP\" og vælge \"Connect via Ethernet\" + \"DHCP-server\".
I denne dialog går du i \"File\"> \"Configurations\" i denne dialog siger du \"Make Active\" -Luk og \"Gem/Save\", her gang den spørger dig.

Nu skal du kunne komme i kontakt med serveren gennem din browser - så nemt er det.

Hvis du ikke kan, skal der være en \"http://198.162.1.1\" (f.eks) i din håndbog. Denne adresse tastes ind i din browser og vupti - du er inde i softwaren på dit modem. Her tror jeg der mangler nogle indstillinger. Så prøv om du kan finde frem til denne \"http://198.162.1.1\" (f.eks) før du formattérer din harddisk.

Der er såvidt mig bekendt INGEN kontrolpaneler der ikke vil sammen med PeeCee eller Windows. Aldrig hørt om det eller for den sags skyld talt med en PC-bruger der troede det.

Der er ingen \"Request\"-funktioner i din \"TCP/IP\", da dette ikke er nødvendigt. Den finder det selv - hvis eller modemet er konfigureret korrekt. Men det skal som sagt gøres gennem din browser. Så skynd dig at finde manualen frem og læs alt om Mac.

Hvorfor \"admin\" tror det er så svært - er fordi der er 20 sider til PC i manualen, men der er altså kun 5 til Mac - for det er meget nemmere (ja ja - det ser ikke sådan ud p.t., men den skal nok komme).
Avatar billede aagerup Nybegynder
21. august 2001 - 10:58 #6
Vi fortsætter....

Jeg kunne ikke konfigurer TCP)IP manuelt som min sys-op foreslog.

Og bliver jeg pludselig bange for at have kvajet mig: \'indstille modem\' - hvilket modem?

jeg bruger da ikke noget modem .... eller gør jeg?

vh
aagerup

Avatar billede aeblenet Nybegynder
21. august 2001 - 11:01 #7
aagerup> Hvad sidder der i enden af dit Ethernetkabel ?

Hvis det går direkte i væggen, bruger du ingen modem.

Hvis der er en lille boks - hvad står der så på den. Altså hvilket navn har den.....
Avatar billede aagerup Nybegynder
21. august 2001 - 11:05 #8
På væggen sidder et kombistik med et udtag til TV, et udtag til radio og to stik (UTB) lige ved siden af hinanden: det ene til telefon og det andet til data.

vh
aagerup
Avatar billede aeblenet Nybegynder
21. august 2001 - 11:13 #9
aagerup> så er du direkte på netværket.

Og skal sikkert som logos eller en af de andre sagde have fat i DAVE.

Den er her......i demo-version

http://download.cnet.com/downloads/0-10244-100-5148598.html?tag=st.dl.10005-103-1.lst-7-1.5148598

(fungerer istedet for TCP/IP)

Placér \"TCP/IP\" i din mappe \"Kontrolpaneler (slået fra)\"

Hvis ikke du har en sådan - så lave en tom mappe i din \"Systemmappe\" og kald den nøjagtig det jeg har skrevt herover.

Så får du den rigtige (slået fra) mappe.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
21. august 2001 - 11:16 #10
DAVE er pakket med \"Stuffit\" så du kan sagtens downloade den fra den maskine du sidder ved nu og hente den over på din  iBook - eller hvad ?

Skal du have tilsendt DAVE på en CD - må du jo sige til......

info@aeble.net
Avatar billede aagerup Nybegynder
21. august 2001 - 12:47 #11
Jeg har downloaded denog sendt til min \'gaml\'e mail adresse som jeg henter med mit gamle modem.

Jeg håber det duer... ellers vender jeg tilbage igen.

vh
aagerup
Avatar billede aeblenet Nybegynder
21. august 2001 - 12:50 #12
aagerup>

Du vender bare tilbage......hvis altså

Good luck !

takker for point
Avatar billede aeblenet Nybegynder
21. august 2001 - 14:24 #13
aagerup>

Kan det være fordi du skal ind i kontrolpanelet \"Filesharing\"

Her skal du trykke på start og i kontrolpanelet \"Users\" skal du så angive hvilken IP-adresse eller server der må komme i kontakt med din maskine ved at sætte flueben i \"Læse/Read only\" eller hvad det nu er der står ?

Prøv det, hvis det endnu ikke fungerer.....

Der er jo indtil nu ikke \"andre\" servere/brugere der har fået lov at komme ind på din maskine.

hmm ! ! !
Avatar billede aagerup Nybegynder
22. august 2001 - 09:47 #14
Nu har jeg hentet DAVE, men undervejs i indstillingen af DAVE beder den mig om license-number!!!! Det er da bare en demo ikke sandt... Og så skal der vel ikke bruges licensnummer....

vh
aagerup
Avatar billede aeblenet Nybegynder
22. august 2001 - 09:53 #15
Har du prøvet bare at trykke \"OK\" eller \"Later\" eller hvad der nu står foruden \"Annuler\"
Avatar billede aeblenet Nybegynder
23. august 2001 - 08:49 #16
Hej aagerup.

Hvis \"DAVE\" ikke syntes at det er OK at du bruger ham.

-så prøv evt denne her:

http://www.macupdate.com/info.php/id/5365