Avatar billede maloue Nybegynder
20. august 2001 - 11:46 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

video

hej experter,

Jeg skal for første gang prøve at ligge video ind i en præsentation. Jeg har tænkt mig at lave videofilerne om til mediaplayer/.avi men jeg aner ikke en dyt om hvordan sådan noget foregår!
Hvordan sikrer jeg at modtageren har fx mediaplayer installeret? Er der andre vigtige ting jeg skal tage stilling til før jeg importerer? Vil I fx anbefale at bruge externe links til flere videoer og er d forholdsvist enkelt at lave?Er d bare at lægge filerne i en anden mappe og hvor skal den placeres?

på forhånd tak for hjælpen!
Avatar billede lingoman Nybegynder
20. august 2001 - 12:06 #1
Alle video filer linkes ved import, så du SKAL have video filerne i den samme relative placering i din projektor udgave som ved import af filene. Ellers kan Director ikke finde dem fra projektoren.
Som regel laver jeg en projektmappe hvori der laves en mappe til video. Når jeg skal brænde bliver hele projektmappen valgt således at jeg er sikker på at links bevares.

Man tjekker for Video For Windows (avi) med

if the videoForWindowsPresent= FALSE then put \"no avi player\"

tjek for QuickTime

quickTimeVersion()

mvh geo
Avatar billede maloue Nybegynder
20. august 2001 - 13:04 #2
Uha, så må jeg lige få noget på d rene! Nu ved jeg faktisk ikke hvad du mener med relative links - men går ud fra at d r linkt indenfor produktionens egne rammer. Jeg forstår godt at du vil oprette en undermappe til video men hvor skriver du den linie med \"if....\"
Avatar billede lingoman Nybegynder
20. august 2001 - 13:31 #3
Relativ link

Din Director fils placering på video import tidspunktet afgør hvor Director vil lede efter din video når du afspiller videoen fra projektoren. Derfor skal både din projektor og din Director fil ved import have den samme relative sti til videon. Hvis den ikke er det vil den komme op og spørge for en erstatnings fil og dets placering.

Du kan godt bede director om at lede fra en bestemt mappe, men hvorfor gøre tingene mere indviklet end de behøver at være?

Jeg bruger

if the videoForWindowsPresent= FALSE then put \"no avi player\"

for kun at have en alternativ handling der sker hvis der ikke er video for windows. Fks vil du vel gerne give dit program en mulighed for at fortælle brugeren at videoen ikke kan vises...:)
Avatar billede maloue Nybegynder
20. august 2001 - 13:48 #4
Dvs at jeg skulle ikke få problemer hvis jeg i min overordnede mappe placerer mine videofiler sammen med alt andet grafik?
Den linie du skriver som skal vises hvis brugeren ikke har afspilningsprogrammet, skal den skrives i samme scorescript eller stagebehavior sammen med selve linket til videoen?!

Tak for din hjælp iøvrigt, den er guld værd!
Avatar billede lingoman Nybegynder
20. august 2001 - 14:06 #5
Jeg ville nok allerede tjekke for avi muligheder i en on startMovie (movie script) således at jeg kan evt. kan hoppe til en alternativ Director film som ikke indeholder AVI så brugeren ikke er på Herrens mark

on startMovie

  if the videoForWindowsPresent= FALSE then go to movie \"default.dir\"
end
Avatar billede macclaudio Nybegynder
27. august 2001 - 11:39 #6
kære expert - jeg kunne godt tænnke mig at få forklaret hvordan jeg får afviklet min mpg video i director. jeg er ved at lave en cd - der skal kunne afspille en lille film. jeg vil gerne kunne trykke på en play, stop, tilbage knap.
jeg syntes ikke der direkte står hvordan man gør.
jeg sider med \"director 8 & lingo\" bogen og med dir. 8,5 software - på sigt vil jeg gerne kunne afvikle 2 film på samme cd
Avatar billede lingoman Nybegynder
27. august 2001 - 12:13 #7
macclaudio> man opretter et spørgsmål hvis andre på eksperten skal hjælpe ;)