Avatar billede benne2k Nybegynder
19. august 2001 - 23:05 Der er 7 kommentarer

Installation...

Jeg har en gammel PC (486\'er) med 130 mb HD og 4 mb ram som jeg gerne ville have installeret Linux på, da jeg passende kan bruge skramlet til en IRC-Bot - men der er ingen cd-drev på lortet, kun 1.44\" diskette...
jeg kører allerede SuSE Linux 7.2 Prof. på en anden stationær... Jeg evd det er muligt at installere via Serial Cable (NulModem) i BSD - men kan ma også det i Linux? Eller hvad kan jeg gøre?
Avatar billede lbhansen Nybegynder
19. august 2001 - 23:47 #1
hvis du skal køre en irc-bot på, så har du vel også et netkort, så kan du lave en netværks installation.
Avatar billede langbein Nybegynder
20. august 2001 - 16:44 #2
Det enkleste må vel være å lage en midlertidig overflytting ac CD ROM fra den annen maskin mens du installerer ! Spørsmål: Hvilken Linux versjon vil du kjøre på en så liten HD som 130 Mb ? Det lar seg sikker gjøre, men til eksempel RH 6.1 server bruker jo opp mot 400 Mb ... Det finnes jo linux på en og to disketter, men til ditt formål ???
Avatar billede lbhansen Nybegynder
20. august 2001 - 20:37 #3
det mest effektive er at bruge en slackware til formålet, dette er dog en lidt nørdet distribution, og jeg har heller aldrig selv kigget på den.

Jeg tror nok selv, jeg har fået en redhat 6.2 ned på 160MB incl. X, men hvis du ikke har pladsen til at starte med, så nytter det ikke noget
Avatar billede langbein Nybegynder
20. august 2001 - 23:10 #4
Har forsøkt Slackware (riktig nok en gammel versjon)og vil fraråde denne. (For arbeidskrevende / komplisert.) Har aldri tenkt over problemstillingen før, men: Skulle man ikke kunne boote RH 6.1 event fra CD rom, og så velge expert mode. Da kan man jo velge en og en modul ned mot et minimum serverinstallasjon uten x-window. Vil tro at det kan redusewre til godt mindre enn 100 Mb ?? 4 Mb ram blir lite å kjøre programmene med ... ? En del prosesser som nameserver, apache og samba for ikke å snakke om x-window trekker en del ram. Andre prosesser trekker i realiteten svært lite ram, kanskje bare noen hundre k. Kjenner ikke helt \"IRC-Bot\". Er dette et program i RH 6.1 pakken ?? Man kunne jo eventuelt ha laget en testinstallasjon på en server og så gått in med \"top\" eller liknede og sett på hva kernel pluss \"IRC-bot\" pluss det som ellers behøves trekker. Man kunne jo på denne serveren også stenge ned en og en prosess, slik at man står tilbake med akkurat de prosessene som behøves. Man vil så kunne lese ram og prosessorbelastning vha \"top\" og man vil også kunne lese ut fra \"top\" hvilke prosesser og moduler som behøves. Bare et par ideer ..
Avatar billede langbein Nybegynder
20. august 2001 - 23:13 #5
En IRC-Bot ... Du mener vel kankje bare en maskin som kan hoste en standard IRC server. Skal se om jeg får tid å lage en slik test ..
Avatar billede langbein Nybegynder
21. august 2001 - 17:21 #6
Feil .. Metoden med å stenge ned en og en programmodul førte ikke fram. Minne ble ikke frigjort. Dessuten: utrolig mange prosesser å stenge ned på en server .. Beklager.
Avatar billede bitkid Nybegynder
24. august 2001 - 13:25 #7
Der findes distroes der ikke fylder ret meget. Du har jo ikke ligefrem brug for en x-server. Jeg har selv en maskine stående og være irc-bot, og den har ikke en x. Det er godt nok en local server også, så dens installation fylder 400Mb fordi jeg skal bruge compilere og diverse andre småting.

Find en ditro der kan være på din lille hd, og så skulle du ikke have nogen problemer med at køre. Jeg kan iøvrigt anbefale EnergyMech boten, fra www.energymech.net