Avatar billede torbenlund Nybegynder
21. februar 2015 - 16:47 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Køb af ny bærbar computer. Hvad skal jeg vælge?

Hej med jer,

Jeg er kommet i en situation, hvor jeg skal have skiftet min bærbare computer ud med en ny. Derfor skriver jeg lige her for at høre, om der er nogen, der har nogle idéer til, hvad der ville være fornuftigt.

Det er sådan, at jeg skal bruge computeren til lidt af hvert. Både til helt almindelig surf på nettet og skrivning i Word, men også til det lidt tungere arbejde i Photoshop, Illustrator og muligvis andre programmer, der er tager noget mere på ydeevnen, end fx Word umiddelbart gør det. Jeg skal ikke bruge computeren til at spille computerspil på.

Jeg tænker ikke, at der skal være tale om en Mac, men derimod en "almindelig" bærbar PC.

Jeg er interesseret i at høre, om der er nogen, der kan hjælpe mig med, hvad det er, som jeg skal kigge efter derude, når jeg skal finde min nye bærbare. Hvis nogen har et direkte bud på, hvad det kunne være for en maskine, så er dette meget velkommen.

Ser frem til at høre fra en eller flere af jer herinde...
Avatar billede Slater Ekspert
21. februar 2015 - 18:22 #1
Det det behov kan du bruge næsten hvad som helst, der ikke er det allerbilligste skidt. Alle grafikkort, inklusiv onboard Intel, kan trække Photoshop, og andre komponenter er ikke "do or die", men giver bare en gradvis forøgelse af hastighed og behagelighed.
Der skal du nok kigge mindre på speciel indmad og mere på kvalitet, bekvemmelighed og hvad du kan lide.

En SSD i stedet for traditionel harddisk er næsten givet - det vil gøre den meget rarere at arbejde på. Du kan dog sagtens bruge en traditionel, det går bare langsommere.

Generelt, hold dig fra de helt billige mærker som HP. De bliver varme og går nemt i stykker. Lenovo er generelt til at stole på.

RAM? 4 GB er i underkanten, 6 GB går an til din brug, 8 GB er bedst og lidt fremtidssikret. Mere har du ikke brug for.

CPU? For bedst bekvemmelighed, gå efter en quad core eller derover. Intel i3 og nogle af de billige i5 har kun to kerner, og det kan få systemet til at føles uresponsivt når du kører tungere opgaver. Men du kan bruge alt.

Mht. skærmstørrelse, opløsning, touchskærm, osv., så kommer det udelukkende an på hvad du kan lide.
Avatar billede torbenlund Nybegynder
21. februar 2015 - 19:12 #2
Hej Viperine,

Mange tak for det hurtige svar, som jeg bestemt finder brugbart.

Det er godt lige at høre lidt om det, da det ikke er min stærke side det med, hvad der skal til for at få en behagelig oplevelse, når man arbejder med tingene.

Jeg tror, at jeg på mandag vil tage en tur til Vejle, hvor SCI Data ligger. Jeg vil der forhøre mig yderligere, men det er super rart lige at have noget at gå udfra.

Tak for hjælpen! Du må gerne lægge et svar :)
Avatar billede Slater Ekspert
22. februar 2015 - 15:42 #3
Hvis der ikke kommer flere svar, så gerne.