Avatar billede hellejohnsen Nybegynder
10. februar 2015 - 13:32 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Min computer har været brugt til hacker-angreb - HJÆLP

Hejsa, Håber at der en som kan hjælpe. Jeg er blevet ringet op af vores internet udbyder, som oplyser, at en af vores computere har været brugt i forbindelse med et hacker angreb. Tidspunktet at det er sket på, har der IKKE været nogen hjemme. Den eneste computer som har været tændt er min Imac som står i dvale. Kan det være den? Hvordan finder jeg ud af om det er den? I vores wi-fi router er der en log, men den er slette for alt - pånær logfiler for i dag.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. februar 2015 - 16:51 #1
Har du Windows baserede computere i husstanden, som der er strøm på?
Avatar billede hellejohnsen Nybegynder
10. februar 2015 - 18:18 #2
Nej, det er kun min Mac som der er strøm på. Jeg har lige slået firewall'en til på den, og ændret adm. passwd.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. februar 2015 - 18:37 #3
Ok Mac er ikke mit mit system, så jeg håber for dig at du ikke får flere ubudne gæster på computeren.
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2015 - 18:55 #4
Det kunne også simpelt være jeres router, man kan nemlig godt bruge routers til diverse DDos osv.
Avatar billede hellejohnsen Nybegynder
10. februar 2015 - 20:46 #5
Jeg har også tænkt om der kunne være noget med routeren. Den mistede nemlig sin opsætning for et par uger siden - blev totalt nulstillet. Jeg har ellers et meget sikkert passwd på routeren.
Avatar billede hellejohnsen Nybegynder
10. februar 2015 - 20:46 #6
Hvordan kan man finde ud af, om det er routeren som har været misbrugt?
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2015 - 21:58 #7
Det ved jeg ikke noget om, men bare den har et sikker adganskode, og er opdateret osv. burde der ikke være noget problem.
Avatar billede hellejohnsen Nybegynder
27. februar 2015 - 19:27 #8
Jeg løste mit problem sådan - og har ikke haft problemer siden:

Firewall var ikke slået til på Mac, så den er aktiveret nu
Installeret anti-virus prg.
Ændret admin password - både på mac og router
Lukke gæste account
Når dvale aktiveres, så skal der nu tastes password for at kunne komme på igen.