Avatar billede lund722 Nybegynder
03. februar 2015 - 21:10 Der er 3 kommentarer

Byg selv pc

Hej jeg ville gerne snart bygge min egen (gamer pc), eller i det mindste have forstand på det, til når jeg skal bygge en. Interesserer mig meget for at bygge pc'er, så ville høre om der var nogle der kunne komme med alle former for informationer (gerne på dansk tak) ;)

Jeg vil specielt gerne vide, om alle komponenter passer til "alt" når man skal købe tingene til pc'en? Hvordan sættest tingene sammen når man bygger en pc? hvad skal man bruge for at bygge en pc?

Generelt ville jeg gerne læse hvis folk ville forklare hvordan hele systemet fungerer, hvis der nogle der vil det.
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2015 - 21:39 #1
man tager et bundkort man gerne vil have, fordi det har plads til den mængde ram man ønsker, og har x antal usb porte man ønsker.

køb det ram som passer til bundkortet. (fremgår af bundkortet)
8gb er godt til en gamer, 16gb er bedre.

køb den cpu som passer til bundkort
(i5 socket 1155 / i7)

herefter diske, for det meste SATA.
og en strømforsyning på 7-800 watt der kan trække et stort grafikkort.

man finder et grafikkort der passer til bundkortet. (pci express x16)
og man finder en skærm.. der passer til grafikkortet. (miniport/dvi/vga)

og til sidst, et kabinet det hele kan være i.
bundkort størrelsen for normal hedder mini ATX.

så skal der samles.
på youtube skriver man "how to assemble a pc", og der dukker en del videor op.

1) sæt afstandsskruerne i hullerne i kabinettet (de passer til bundkortet)

2) læg bundkortet på plads så hullerne passer

3) skru bundkortet fast. sæt et par skruer i for at holde det, og stram så senere.

4) sæt ram i

5) sæt processor i

6) sæt køler ovenpå processor, og tryk/click den fast
  nogle cpu skal have kølepasta, andre skal ikke - undersøg!

7) sæt strømforsyning i

8) tilslut diverse til til bundkort

9) indsæt diske i holdere, og tilslut med SATA kabler.

10) tilslut usb + powerknap kabel fra bundkort til kabinet

så skulle den gerne være samlet og virke første gang, må man håbe.
husk at se en video på youtube inden du går igang.

det vigtigste er blot at huske at ram og processor passer til bundkort

denne cpu gør sig godt til spil og lydstudie
https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i5-4690K+%40+3.50GHz&id=2284

den er mid range, og ikke for dyr, og yder meget.

det ses her på grafen hvordan den ligger
https://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

så hvis du tager udgangspunk i den, så skal du finde et bundkort der kan klare den. (socket LGA1150)

MSI laver nogle gode kort, jeg har selv et MSI military class 3

Fractal laver gode flotte støjsvage kabinetter.

dansk video, samler en computer
https://www.youtube.com/watch?v=Cinioc5H8R4

bedste butik, min egen mening.. www.proshop.dk

---

hvordan fungerer det ?

cpu kører programmer i ram som er indlæst af OS.
et program består af instruktioner, en efter en.
cpu læser instruktionens nr, og slår op i en tabel, og udfører en række logiske operationer, således instruktionen fuldføres.

programmet har evt. rutiner, så der vises resultater på skærmen.

der modtages indput på keyboard og mus, som modtages i det aktive program.

cpu kører mange programmer på samme tid, de er delt op i "tråde".

håber det er nok at starte på! :)
Avatar billede lund722 Nybegynder
03. februar 2015 - 21:57 #2
Tusind tak, det var godt forklaret!

takker for svaret, det hjalp :)
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2015 - 00:29 #3
nå ja, og man skal sætte gfx kortet i :)
det er bedst, da det er meget stort, at gøre førend man sætter diske i.

du skal lukke spm ved at acceptere mit svar. :)