Avatar billede LiseM Novice
15. januar 2015 - 19:08 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

"Trække" datoer + ugedagens navn i Excel - lørdage / søndage skal udelades

Jeg skal oprette en ferieplanner i Excel. Jeg vil helst oprette en række med datoer og næste række med ugedagens navn. Lørdage og søndage skal helst udelades.

1. Engang - synes jeg at huske - at man kunne oprette lister med fx ugedage eller måneder, så man kunne starte med at skrive fx mandag og derefter trække i det lille kryds nederst til venstre i cellen, så man sat listens indhold ind. Hvor er det, at man opretter listerne - kan ikke lige finde det. Troede, at det var under Autokorrektur. Hvis ellers jeg kan finde det, er det selvfølgelig let at oprette en liste uden lørdage / søndage.

2. Tænker bare at "trække" datoerne derudaf, men hvordan får jeg udeladt lørdage / søndage?

Den nemme løsning er selvfølgelig at skjule eller slette kolonnerne med lørdage / søndage, men hvis de kunne udeledes fra start, ville det være endnu lettere.
Avatar billede Docthomassen Juniormester
15. januar 2015 - 20:35 #1
http://office.microsoft.com/da-dk/excel-help/vise-datoer-som-ugedage-HP010070474.aspx

Tror ikke at du automatisk kan udelade lørdag og søndag, medmindre du bruger vba.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
15. januar 2015 - 21:07 #2
Matrixformler:

Lad os sige du ønsker at generere alle dage der ikke er lørdage eller søndage i 2015:

I D1: 01-01.15
I D2: 31-12-15

I E1:E365
Markér E1:E365 og indtast denne matrixformel:

=HVIS(UGEDAG(RÆKKE(INDIREKTE(D1&":"&D2));2)>=6;"";RÆKKE(INDIREKTE(D1&":"&D2)))

Afslut ved at holde Ctrl og Shift nede før du trykker på Enter.

Herefter indsætter du i F1 (for at få datoserien uden blanke) følgende matrixformel:

=HVIS.FEJL(INDEKS($E$1:$E$365;MINDSTE(HVIS(ER.TAL($E$1:$E$365);RÆKKE($E$1:$E$365)-CELLE("row";$E$1:$E$365)+1);RÆKKER($1:1)));"")
(husk at holde Ctrl og Shift nede før du trykker på Enter).

Formlen kopieres nedad i nødvendigt omfang.
Avatar billede Docthomassen Juniormester
15. januar 2015 - 21:10 #3
Har lavet en løsning du måske kan bruge. Det er mere hensigstmæssigt at lave datoer og ugedage i kolonner i stedet for i rækker. Det kan dog sagtens ændres, hvis du ønsker det.

Kolonne A:
Du indtaster startdato i A1 (formatteret som dato). A2 beregnes som A1+1. A2 kan kopies ned i kolonnen, så mange dage du ønsker.

I kolonne B indsættes ugedagens navn, såfremt det ikke er lørdag eller søndag:
HVIS(UGEDAG(A1;2)<6;TEKST(A1;"dddd");"")
Dette kan du også bare kopiere ned i kolonnen, så langt som du ønsker.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
15. januar 2015 - 22:17 #4
I stedet for #2 kan du bruge denne matrixformel:

=INDEKS(RÆKKE(INDIREKTE($D$1&":"&$D$2));MINDSTE(HVIS(UGEDAG(RÆKKE(INDIREKTE($D$1&":"&$D$2));2)<6;RÆKKE($1:$365));RÆKKER($1:1)))

Kopier formlen nedad så langt som nødvendigt.
Avatar billede LiseM Novice
17. januar 2015 - 17:21 #5
Tak for jeres svar.

Jeg har intet kendskab til matrixformler og har ikke kunnet få jeres formler til at fungere - sikkert på grund af manglende grundviden om matrixformler.

Ferieåret går fra 01.05.2015 til 30.04.2016.

Jeg har nu løst opgaven ved at taste 01.05.2015 (som er en fredag) i celle A1, celle A2=A1+3 (mandag 04.05.15), celle A3=A2+1 (tirsdag 05.04.2015) osv. Dvs. tirsdag til fredag = foregående dato+1 og mandag = fredag+3. Derefter har jeg kopieret hele molevitten. For at for ugedagenes navne med i næste række har jeg kopieret hele række A til række B og derefter formateret til ugedage (ddd).

Det er muligvis en lidt primitiv metode, men jeg har kunnet få det til at fungere.

Endnu en gang tak for jeres svar.