Avatar billede jensost Nybegynder
30. december 2014 - 12:54 Der er 9 kommentarer

Ekstern harddisk ikke initialiseret

Jeg har en WD MyBook Ekstern Harddisk med data på, som volder mig problemer. Når jeg tilslutter den til en PC (Win7 Pro 64bit) begynder den at snurre og lampen på disken lyser, men disken vises ikke i Stifinder. I Kontrolpanel/Computeradministration/Diskhåndtering vises disken i det nederste vindue som: Disk1 Ukendt 298,09 GB Ikke initialiseret Ikke-allokeret.
Jeg har prøvet at initialisere disken og vælge MBR partitionstype, hvilket resulterede i følgende fejlmeddelelse:
Anmodningen kunne ikke udføres, da der opstod en I/O enhedsfejl.

Jeg søger et råd der kan give mig adgang til mine data.
Avatar billede Droa Seniormester
30. december 2014 - 13:00 #1
er det en filstruktur som windows kan læse (NTFS eller FAT)?
køre den med bitlock?
Avatar billede jensost Nybegynder
30. december 2014 - 13:16 #2
Bitlock ved jeg ikke hvad er.
Disken har først været brugt med en Windows pc og sidenhen som ekstern USB disk med en ReadyNas Duo NAS og uden at jeg er 100% sikker, kan disken i den forbindelse have været tilgået (læse og skrive) fra maskiner med hhv Windows og Mac OS.
Håber det giver mening og kaster lys over problemet
Avatar billede groenaert Novice
30. december 2014 - 17:23 #3
Hmm..., det lyder som om at filsystemet er et tilhørende den NAS den har været tilsluttet, sikkert Linux filsystem.
Hvis der ikke er noget på disken der skal gemmes, så slet alle partionerne i diskhåndteringen og opret nogle én eller flere nye og formatér dem med NTFS. Så skulle den være kørende igen.

Grønært
Avatar billede groenaert Novice
30. december 2014 - 17:26 #4
Ellers tilslut den ReadyNas igen og sikkerhedskopier dine data over på et andet drev. Derefter kan du slette partionerne og oprette nogle nye.
Avatar billede Droa Seniormester
30. december 2014 - 18:09 #5
hvis du er rigtigt desperat, kan du installere en ext3 loader på din windows, og se om det hjælper.
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2014 - 18:34 #6
Det er ikke umiddelbart til at vide, hvilken partition du bruger, men man kan ikke bare vælge mellem Linux og windows partitioner, når der er date på HDD, og man kan ikke bare vælge MBR hvis formateringen er en anden. Det vil kræve, at alle partitioner nedlægges først, hvorved alle alle data slettes.
Hvis der er Linux på HDD så prøv at installere en gratis Linux læser til windows fra Paragon: http://www.paragon-software.com/free/
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2014 - 19:19 #7
Rettelse: "hvis formateringen er en anden" der skulle stå "partitioneringen"
Avatar billede tryltryl Juniormester
01. januar 2015 - 14:10 #8
Pas på med at trykke på initialiser disk, hvis der ligger data på den, da funktionen overskriver partitionstabellen (hvis funktionen gennemføres).
Avatar billede CRKrogh Ekspert
01. januar 2015 - 14:37 #9
#0

Din disk er i bedste fald tvivlsom - i værste fald død:
"Anmodningen kunne ikke udføres, da der opstod en I/O enhedsfejl."