Med på en trådløs lytter
Trådløse ørepropper – headsets – der kan kommunikere med mobiltelefonen via Bluetooth myldrer frem. Men har man brug for at få samtalen ud igennem en højttaler, så flere kan høre og snakke med, så kan det naturligvis også lade sig gøre. Løsningen kan eksempelvis være en Jabra SP500 trådløs højttaler.
SP500 er en ikke særlig pæn, men ganske funktionel boks. Løsningen er især velegnet til at blive brugt i bilen, hvor boksen nemt monteres på forruden via den medfølgende sugekop eller på solskærmen ved hjælp af den medfølgende clip.
Boksen er forsynet med en stor højttaler og en mikrofonbøjle, der kan drejes ud, så den er rettet mod den, der taler. Derudover har SP500 en stor knap, hvor apparatet tændes og slukkes, mens en mute knap og en volumenkontrol er placeret på siden af apparatet.
Tænd/sluk knappen giver også mulighed for at ringe til det sidst kaldte nummer, men det fungerer dårligt, da man har en tendens til i stedet at slukke apparatet – i hvert fald er det ikke noget, man skal rode med under kørslen.
Den nye SP500 giver mulighed for fuld duplex, hvor både den, der ringer, og den, der ringes til, kan tale i munden på hinanden. En tidligere version fungerede kun med halv duplex og virkede derfor nærmest som en walkie talkie, hvor brugerne måtte gøre brug af begreber som “skifter”, “roger” og så videre.
Det er således muligt at føre en normal telefonsamtale via SP500, og det fungerer rigtig godt. Personen i den anden ende af linjen kan godt have fornemmelsen af, at lyden er en smule ulden, men ellers er samtalekvaliteten helt i top.
Højttaleren er især velegnet til biler, da SP500 er i stand til at bortfiltrere eventuel kabinestøj eller støj fra omgivelserne og samtidig tilpasse højttaleren og mikrofonens volumen efter støjforholdene.
SP500 har desuden en god levetid på en opladning – ikke mindst fordi man er mere omhyggelig med at slukke for apparatet efter brug, end man har tendens til med et traditionelt Bluetooth headset.
Apparatet er dog lidt bøvlet at rende rundt med i lommen, så man vil nok primært benytte det på længere ture, hvor det kan sidde trygt i solskærmen eller på forruden.