Galleri: Se højdepunkterne fra Steve Jobs' aften
ComputerViews: Hyldesten ville ingen ende tage, da Steve Jobs i aftes gik på scenen foran presse og særligt indbudte gæster ved Apples iPod-event i San Francisco.
En hyldest der på mange måder var mere end fortjent. Et af Silicon Valleys væsentligste ikoner var tilbage og så, omstændighederne taget i betragtning, frisk ud.
Det var desværre mere, end man kunne sige om de produkter, han havde taget med sig på scenen.
Der var nemlig ikke væsentligt nyt under projektørerne. I store træk var pressen hidkaldt for at høre om lavere priser og højere kapacitet til firmaets iPod-linje.
Under vanligt Apple-niveau
I Apple-land, hvor både fans og offentligheden i øvrigt er blevet vant til det, som amerikanerne kalder game changing products, er det ikke godt nok. Det var ingen nye produkter, der rummede potentiale til endnu engang at ændre spillets regler eller ryste markedet - og måske er det også for meget at forlange hver eneste gang?
Uanset hvad, var det ikke helt dårlig timing af Jobs at vende tilbage netop i går, så det blev hans genkomst, opmærksomheden rettedes mod - i stedet for mod de iPods, alle havde set før.
Det stunt lykkedes på selve aftenen, hvor det var både rørende og stort, da det inviterede publikum tog overstrømmende imod Steve Jobs som en anden King of Cool.
Spørgsmålet er nu, dagen derpå, hvordan markedet tager imod de nye produkter, der må betragtes som gammel vin på nye flasker.
Overraskelsen var Steve Jobs selv
En overgang troede alle blandt publikum, at der var noget stort på vej, da Jobs kom med sit klassiske "one more thing".
En finurlig retorisk finte, han tidligere har brugt, når han efter at have præsenteret lidt ordinære pligt-produkter pludselig hiver en uventet kanin op af hatten. Store produkter som den første PowerBook i titanium og den første G5-arbejdsstation blev lanceret sådan.
Men ikke i aftes. Symptomatisk for aftenens uforløste produkt-potentiale var der blot tale om et indbygget kamera i iPod nano-afspilleren. Kedeligt. Ordinært. Og vel næsten lige på grænsen til misbrug af den bemærkning, alle Apple-tilhængere forbinder med de store introduktioner: One more thing.
Lige bortset fra, at man måske kan argumentere for, at Steve Jobs' tilbagevenden i går i sig selv var "one more thing". Han var nyheden.
Selvom han stadig var tynd, så han friskere ud end længe. Og for et firma, der i voldsom grad identificerer sig med Steve Jobs, var det måske det allervigtigste signal at sende overhovedet.
I dag piller Apple så igen de store bannere ned, der var ophængt foran messecentret i San Francisco. Med en strofe lånt fra Rolling Stones proklamerede de "It's only rock 'n' roll, but we like it."
Det helt store spørgsmål er nu, om andre også kan lide det, de så i et show, der formentlig vil blive husket mere for Steve Jobs' bevægede comeback end de nye iPods.