I fem dage måtte Hillerød Kommune undvære det it-system, der styrer hele kommunens hjemmepleje og ældreområde.
Fra 12 til 16. juni var serverne i kommunen nemlig ude af drift. Samtidig var de backup-procedurer, der skal genskabe data efter nedbrud, ikke på plads.
"Alt, hvad der kunne gå galt, gik galt," fortæller kommunens it-afdeling.
"Systemerne gik ned uden varsel, og vi mistede en masse data," siger chefen for HR, udvikling og digitalisering i kommunen, Søren Kristensen.
Nu kan Hillerød Kommune så berette, hvad der fik kommunens it til at gå i sort.
Fejl på stribe
Problemerne startede, da den centrale storage-løsning ikke kunne holde dampen oppe.
"SAN-nedbruddet skyldes en synkroniseringsfejl. Vi ved ikke, hvordan det er sket, men det er sandsynligvis på grund af en fejl i firmwaren. Nu har vi fået en workaround fra leverandøren, indtil der kommer en opdatering," siger Søren Kristensen.
Samtidig gik Exchange-serveren ned, hvilket havde den konsekvens, at de ansatte måtte vinke farvel til tjenester som e-mail og kalender-funktioner.
Som det ikke var nok, gik planlægningssystemet, der tager hånd om kommunens hjemmepleje og ældreområdet, også ned, og informationerne i en SQL-database blev samtidig ulæselige.
Det tog fire dage at stable det nedbrudte på benene igen, blandt andet fordi den backup, der skulle anvendes, var fejlbehæftet.
Det betød, at it-afdelingen måtte fem dage tilbage i tiden for at finde et bånd uden fejl.
Den manøvre medførte, at der var et hul på fem dage i systemet, hvor informationer var væk.
Kommunen er nu i fuld gang med at genskabe informationerne ud fra gode gamle papirudskrifter.