Novo Nordisk vil være dobbelt så stor om 10 år.
Og det er en målsætning, der er til at tage og føle på, når man som Lars Fruergaard Jørgensen sidder som CIO i Danmarks største virksomhed målt på aktieværdi.
For CIO'en, der er blandt de fem nominerede til titlen som Årets CIO 2009, skal i forvejen lede omkring 350 medarbejdere, der leverer it til 27.000 mennesker på globalt plan.
Mens Novo Nordisk vokser, så skal Lars Fruergaard Jørgensen følge med. Forskellen til resten af organisationen er dog, at it-organisationens udgifter skal vokse mindre end virksomhedens omkostninger generelt.
Og bare det at være klar til vækst i den skala, er noget, som kræver et specielt fokus.
"Den største udfordring er at gøre it-organsiationen klar til at støtte væksten i Novo Nordisk. En vækst, der sker uden for Danmark," siger han og forklarer, at det stiller store krav til blandt andet de globale it-serviceprocesser.
"Vi skal kunne sikre, at vi på vores fabrikker i Kina og Brasilien kan levere det rette serviceniveau, som hvis brugerne havde siddet i europæisk tidszone," siger han.
Den udfordring har Lars Fruergaard Jørgensen flere bud på, hvordan man kan løse. Et af de bedste skridt, han har taget i det seneste år, er en outsourcing-aftale på drift og support.
"Vi har lavet en stor sourcing-aftale på service på hele vores SAP-miljø, hvor vi er gået fra otte til 16 timers support og samtidig har reduceret omkostningerne. Vi får bedre support og flere timer, og det ender med at være billigere," siger Lars Fruergaard Jørgensen som fortæller, at aftalen er indgået med NNIT i samarbejde med en indisk serviceprovider.
En god deal
Lars Fruergaard Jørgensen er godt tilfreds med aftalen med NNIT, fordi den tjener to formål.
"Vi kommer tættere på at supportere den globale forretning, og de besparelser vi får, kan vi bruge i andre projekter," siger han og henviser blandt andet til, at Novo Nordisk i løbet af en tre-årig periode vil samle sine datacentre tre steder i verden.
En konsolidering i sværvægtsklassen, som Lars Fruergaard Jørgensen forklarer, at Novo Nordisk tager i mindre etaper, hvor centre løbende flytter sammen for til sidst at kunne samles i de tre megacentre i USA, Europa og Kina.
Store forventningert til outsourcing
Outsourcing er et af de midler, som Lars Fruergaard Jørgensen mener, kan være med til at gøre ambitionen om stor vækst til en realitet.
"Skal vi understøtte Novo Nordisks vækst, uden at vi vokser i samme takt ressourcemæssigt i it-organisationen, så skal vi have global sourcing ind og mere offshoring, hvor vi kan udnytte markeder med adgang til talent, der er billigere end i Danmark," siger han.
Når den vækstfokuserede CIO skal svare på, hvor han gerne vil gøre en ekstra indsats, så peger han på mængden af projekter.
"Vi har gang i mange ting og er meget ambitiøse, og nogle gange får vi sat flere projekter i gang, end vi kan få kørt igennem."
"Vi er gode til at styre og gennemføre porteføljen af konkrete it-projekter - men nogle af de interne forandringsprojekter i it-funktionen, får vi ikke nok ud af, hvis vi har gang i for mange projekter på samme tid. Der skal jeg nok være bedre til at prioritere, omend det betyder, at vi sænker ambitionsniveauet," siger Lars Fruergaard Jørgensen.