Antivirusfirmaet McAfee har købt firmaet SiteAdvisor, der leverer værktøjer til at udpege ondsindede websteder.
SiteAdvisor blev grundlagt for et år siden af en række ingeniører fra det amerikanske tekniske universitet MIT.
Selskabet udvikler software, der automatisk kan teste websteder for at se, om de forsøger at installere ondsindede programmer som spyware eller virus.
Browser-værktøjslinie
SiteAdvisor står blandt andet bag en browser-værktøjslinje, der kan vise softwarens risikovurdering af de websteder, der kommer frem ved eksempelvis en søgning på Google.
Antivirusfirmaerne står over for en ny generation af mere sofistikerede og målrettede angreb fra virus-bagmændene.
Med købet får McAfee et nyt våben, der kan bruges til at udvide med en mere generel beskyttelse end typisk antivirus.
- Jeg ser det som et ny kategori, der er dukket op. Det her vil kunne give en bruger mere information, siger Bill Kerrigan, chef for McAfees forbrugerprodukter.
Undgå besøg
Med værktøjet vil brugerne få hjælp til at undgå at besøge ondsindede websteder, der eksempelvis forsøger at udnytte sikkerhedshuller i webbrowsere.
McAfee vil fortsat stille SiteAdvisors værktøjslinje til webbrowsere gratis til rådighed.
Opkøbet vil give McAfee adgang til SiteAdvisors teknologi, og McAfee har da også annonceret, at det vil skyde ekstra ressourcer i videreudviklingen.