Artikel top billede

Australien var uden internet og telefonforbindelse i ni timer onsdag - så store var problemerne

Australien er onsdag vågnet op til et landsdækkende nedbrud, som har skabt kaos i toge, butikker, på hospitaler og på apotekerne landet over.

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Se hvordan alle dele af det australske samfund var påvirket af nedbruddet.
703
3:45 min
Millioner af australiere stod ondag uden telefon eller internetforbindelse, efter at landets næststørste teleudbyder, Optus, oplevede et uforklarligt landsdækkende afbrydelse.

Afbrydelsen, der startede ved 4.00-tiden lokal tid, og varede omkring otte timer, lammede blandt andet betalingssystemer og online-services som receptfremkaldelse på apoteker.

Også tognetværk og samkørselstjenester var nede kortvarigt i nogle byer. Desværre ramte den afbrydelse lige ind i den lokalaustralske myldretid, og skabte store transportproblemer.

Optus' direktør Kelly Bayer Rosmarin har i et interview på ABC Radio afvist, at der skulle være tale om et cyberangreb. Men hun leverede ingen anden forklaring på afbrydelsen.

Optus er den australske enhed af telekommunikationsfirmaet Singapore Telecommunications og har mere end 10 millioner kunder - herunder omkring 40 procent af Australiens befolkning.

Australien er, som et af de mest digitaliserede lande i verden - en liste Danmark også ligger højt på - hermed blevet et eksempel på, hvad der sker med et samfund, der har lagt hele sin daglige drift online, når det pludselig står uden forbindelse.

Og problemerne med at navigere i dette samfund var mange:

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter