Artikel top billede

Peter Stedal, direktør for Elgiganten Danmark

Elgigantens direktør forudser uundgåelig udvikling hos forhandlerne - et segment vil helt forsvinde

Interview: Elgigantens mangeårige direktør forudser store forandringer for it-forhandlere i et marked hvor fri fragt er udfordret og producenterne har svært ved at finde rytmen.

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Hvorfor Peder Stedal tror, at fri fragt på sigt vil være svært at tilbyde
  • Hvordan branchen for it-forhandlere vil forandre sig de næste år - og hvorfor det er især er hårdt for de mellemstore forhandlere
  • Hvad det er der pt. driver priserne op og forandringerne i branchen
1.145
5:45 min
"Der er en del selskaber, som har været reddet af corona. Fordi forbruget gik unaturligt meget op, fordi forbrugerne havde tid - og fordi der kom nogle penge ud i samfundsøkonomien, som ellers ikke havde været der,” fortæller Peder Stedal til Computerworld om pandemi-årene, hvor sommerferien blev skiftet ud med en ny fladskærm eller en mindre larmende opvaskemaskine, når der blev arbejdet hjemmefra.

Også Elgiganten mærkede dengang en øget efterspørgsel. For som Peder Stedal tørt konstaterer det, så blev ”alt solgt” - også de ældre PlayStations, som man normalt ikke kunne sælge fordi PlayStation 5 var på vej.

Så lagrene blev tømt hos forhandlere og producenter – lige i tide til forsyningskrisen, som begrænsede mængden af nye produkter på grund af chipmangel og producenter som ikke kunne følge med. Og tilføjer Peder Stedal, fordi forhandlerne efter den store efterspørgsel også købte ind på en anden måde:

”Det handlede bare om at få noget på hylderne og så kan man ikke køre efter den normale model. Kunne man få 1.000 PlayStations, så købte man 1.000 PlayStations”.

Chok efter chock til markedet
Men netop som normaliteten var ved at indtræde kom næste globale chok:

"Det ændrede sig med ét, da vi gik fra pandemi til krigen i Ukraine. Lige pludseligt galopperer inflation og renter op - mens vi kan se at produktionskapaciterne er ved at være tilbage til normalt niveau.”, fortæller Peder Stedal.

"Der er varer nok lige nu, der er nok for mange. Og det tror jeg, at producenterne lidt for sent har indset at efterspørgslen har ændret sig – hvor vi i detailhandlen ser det lidt før.”

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter