Artikel top billede

(Foto: Tesla PR)

Oversigt: Man kan få overraskende meget elbil for under 350.000 kroner

Priserne på elbilerne er faldet drastisk de seneste måneder. Nu er der flere gode køb at få i prislejet mellem 250.000 og 350.000 kroner.

Efter en voldsom prisstigning under de første corona-år, begyndte priserne på både nye og brugte elbiler at dale efter sommeren 2022.

Prisreduktionerne begyndte dog at blive større og flere, efter at Tesla i januar 2023 chokerede markedet med prisreduktioner på helt op på 30 procent.

Markedet har dog inkasseret Tesla-chokket, ved at justere på priserne, så der nu er flere interessante elbiler at få i prislejet under de 350.000 kroner.

Vi tager et kig på de bedste køb, man kan finde i prislaget, hvor mange kan være med i jagten på en ny bil.

Tesla Model 3 – fra 329.990 kroner

Den billigste elbil fra de amerikanske elbilspionerer er kommet ned i pris, hvorfor den kan gøre sig gældende i dagens prisoversigt.

Med omkring 300 hestekræfter over baghjulene og en relativ lav vægt er det heller ikke kedeligt, at være bag rattet på en Model 3, selvom det er Tesla absolut billigste bil på programmet.

Model 3 er ellers blandt markedets ældste elbiler, men holder sig stadigvæk aktuel med løbende opdateringer som et større batteri og en meget strømeffektiv form og drivlinje.

Med sit 60 kWh store batteri kan der tilbagelægges op til 510 kilometer på en opladning og dermed kan længere ture uden for mange og ladepauser komme på tale.

En solid lynopladningskurve og Teslas veludbyggede ladenetværk er en ekstra fordel, når du er på farten.

Har du råd til at gå lidt over budget, kan du overveje den ’hemmelige’ Long Range model med baghjulstræk, som alene sælges som lager-model, men tilbyder hele 620 kilometers rækkevidde til 357.990 kroner – landets billigste pris per kilometers rækkevidde.

Skoda Enyaq – fra 299.990 kroner

Skal du have plads til at have det hele med, tilbyder Skoda billigste elbil masser af rummelig familieelbil til en skarp pris.

For under 300.000 kroner får du en nydelig kabine med god plads til fem personer, et kæmpe bagagerum på 585 liter og en overraskende kort venderadius til at styre de 4,65 meter elbil omkring i byen.

Største ulempe her er dog, at den store bil er udstyret med modelprogrammets mindste batteripakke, som med sine 55 kWh blot kan regne med op til 366 kilometers aktionsradius.

Heldigvis er Skodas grundmodel modsat tidligere udstyret med 110 kW lynladning, der sikrer, at der ikke skal ventes alt for længe ved ladestanderen.

Opel Combo E-life – fra 269.990 kroner

Er du villig til at gå yderligere på kompromis med rækkevidde og ydelse, for i stedet at få plads til hele håndboldholdet er Opels Combo E-life en elbil, der kan hamle op med deciderede varevogne i plads-disciplinen.

Her får du mellem 2.126 og 2.700 liters plads at gøre godt med bag forsæderne.

Her tilbydes bare 264 kilometers rækkevidde efter den i forvejen noget optimistisk WLTP-norm. Det uimponerende tal kan nok halveres ved motorvejshastigheder på en kold vinterdag.

Prismæssigt debuteres der her ved bare 269.900 kroner for en skrabet model, hvor du må undvære både infotainment skærm med Carplay/Android Auto, klimanlæg og varme i forsæderne.

Alle tre dele kan dog tilkøbes i den 10.000 dyrere Edition+ version.

Det ultimative pladsorgie får du med Elegance ’XL’ versionen til 319.990 kroner, som med sine 4,75 meter er 35 centimeter længere end basis-udgaven og derfor kan byde på en tredje sædderække, så hele syv personer kan komme omkring landet og besøge ladestationer undervejs.

Cupra Born – fra 319.990 kroner

Det behøver ikke alene at være snusfornuften, der råder i prislejet under 350.000 kroner. Her finder man et ilter bud fra spanske Cupra med el-bissen ’born’, der debuterer ved 319.990 kroner.

Mest interessant er dog topmodellen Born e-Boost til 349.990 kroner som får det største batteri i dagens oversigt med hele 82 kWh til at sparke de 231 hestekræfter i gang. Det resulterer samtidig i en glimrende rækkevidde på 550 kilometer.

Bilen er bygget ovenpå den samme platform som VW’s ID.3, men byder på en lidt strammere opsætning samt et mere inspireret interiør og eksteriør, som dog ikke vil falde i alles smag.


Loading ikon