Artikel top billede

(Foto: Lars Jacobsen)

It-sikkerhedsekspert efter stort ransomware-angreb: "Mange virksomheder kunne lære noget af 7-Elevens håndtering af angrebet"

7-Eleven har været i stand til at komme relativt hurtigt på fode igen uden at betale løsesum til ransomware-hackerne, fordi selskabet har haft en god beredskabsplan klar i skuffen. Selv om der er en risiko, så er det altid bedst at lade være med at betale, mener Leif Jensen, direktør i it-sikkerhedsselskabet Eset. "Der er jo ingen garanti for, at du får din data igen eller ikke bliver afpresset yderligere," siger han.

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Her er årsagen til at 7-Eleven kunne afvise hackernes afpresning ifølge it-sikkerhedsekspert
  • Hvordan man ifølge ham bør forholde sig i tilfælde af ransomware-angreb
640
3:15 min
Selv om den akutte nedlukning af 7-Eleven har kostet omsætning, var det en klog, men også modig beslutning, at lukke alle butikkerne og ignorere hackerne og deres krav om løsesum for at åbne alle de låste systemer igen.

Det mener Leif Jensen, der er nordisk chef for Eset og it-sikkerhedsekspert.

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

DeepSeeks overraskende vej til succes: USA’s ønske om at kvæle den kinesiske AI-industri kan have haft den stik modsatte effekt

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Seks af de største offentlige it-leverandører betaler ikke en krone i skat i Danmark

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Her er fem europæiske alternativer til Microsoft 365

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Dansk rekrutterings-ekspert: Sådan får du fat i det perfekte job uden at spilde tid på cv, ansøgninger og LinkedIn

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Løfter sløret: Så meget tjener Microsoft på sine AI-løsninger


White paper
SAP: Skab værdi og minimér omkostninger med effektiv dokumenthåndtering