Artikel top billede

(Foto: Lars Jacobsen)

It-sikkerhedsekspert efter stort ransomware-angreb: "Mange virksomheder kunne lære noget af 7-Elevens håndtering af angrebet"

7-Eleven har været i stand til at komme relativt hurtigt på fode igen uden at betale løsesum til ransomware-hackerne, fordi selskabet har haft en god beredskabsplan klar i skuffen. Selv om der er en risiko, så er det altid bedst at lade være med at betale, mener Leif Jensen, direktør i it-sikkerhedsselskabet Eset. "Der er jo ingen garanti for, at du får din data igen eller ikke bliver afpresset yderligere," siger han.

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Her er årsagen til at 7-Eleven kunne afvise hackernes afpresning ifølge it-sikkerhedsekspert
  • Hvordan man ifølge ham bør forholde sig i tilfælde af ransomware-angreb
640
3:15 min
Selv om den akutte nedlukning af 7-Eleven har kostet omsætning, var det en klog, men også modig beslutning, at lukke alle butikkerne og ignorere hackerne og deres krav om løsesum for at åbne alle de låste systemer igen.

Det mener Leif Jensen, der er nordisk chef for Eset og it-sikkerhedsekspert.

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter